Tradičná záhrada - enviroprojekt

Projekt umožnil škole vytvoriť podnetné prostredie na výuku žiakov v škole za spolupráce rodičov, lesných pedagógov. Vytvorili sme prostredie, ktoré zachová prírodné a kultúrne dedičstvo z regiónu, zároveň prostredie, kde sa žiaci cítia príjemne, vzdelávajú sa a podieľajú na tvorivých aktivitách.  Škola sa nachádza v regióne, kde je významné lesné hospodárstvo a obec obklopujú lesy, zároveň sa v regióne pestujú tradičné plodiny a ovocné stromy, oblasť tvorí množstvo lesných chodníkov. 

Na rozvojovom projekte ENVIROPROJEKT 2022 s názvom Tradičná záhrada , ktoré bolo financované zo zdrojov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky sa podieľali žiaci celej školy spolu s pedagógmi a rodičmi a lesnými pedagógmi, ktorí pripravili aktivity.  Upravil sa priestor v okolí školy a školskej záhrade. Vysadlili sa ovocné stromy, kríky, kde sa žiaci zároveň učia poznatky o tradičných drevinách a kríkoch v regióne, ich charakteristiku, postup pri vysádzaní, starostlivosť a ich využitie pre človeka. Vysadil sa bylinkový záhon s  liečivými rastlinami, kde žiaci budú aj v budúcnosti poznávať význam liečivých rastlín. Vysadili sa lúčne kvetiny, umiestnili búdky pre vtáky a hmyz, žiaci pozororujú život hmyzu a vtákov počas celého roka.  Vo včelom kútiku pozorovali život včiel a vystvelili si význam včiel pre svet, ochutnali med a spoznali výrobky z medu - medové plásty, svečky a propolisové výrobky.  Vo vyvýšených záhonoch sa pestujú úžitkové rastliny - rôzne plodiny, hlúboviny a koreňová zelenina. Pedagógovia vytvorili Kroniku záhrady, v ktorej sú prezentované pranostiky počas celého roka, pestovanie ovocných stromov, liečivých bylín a okrasných rastlín spolu so starostlivosťou a využitím. Kronika slúži ako pomôcka pre všetky zložky školy.  Zaujímavou aktivitou pre žiakov je  náučný chodník a oddychová zóna, kde sa nachádza meteorologická stanica a slnečné hodiny, kde žiaci pozorujú počasie a čas. Náučný chodík je v okolí školy a žiaci spolu s pedagógmi na ňom pozorujú faunu a flóru regiónu, zároveň dopĺňajú svoje poznatky do tabulí. Z prírodného materiálu je v oddychovej zóne vytvorený taktilný chodník, v ktorom žiaci prostreníctvom nôh zisťujú dotyk prírody. Na príprave a relizácii záhradného jazierka sa podieľali žiaci odborného učiliťa so svojimi pedagógmi a nepedagogickými zamestnancami školy. Vytvorili krásne jazierko, v ktorom je umiestnený mlynček na vodu ( vyrobili žiaci učilišťa) rastliny a živočíchy, ktoré môžu pozorovať počas roka. Pedagógovia pripravili na ďalšiu výučbu v projektovom vyučovaní, ale aj vzdelávaní na predmetoch o prírode metodický materiál v rôznych ročných obdobiach pre všetky zložky školy. Zbierali rastliny a vytvorili herbár s popisom rastlín. V šklolskej záhrade prebieha vyučovanie v altánku, kde sú lavičky z dreva, ktoré vyrobili žiaci odborného učilišťa v odbore stolár. Žiaci využívajú altánok na vzdelávanie v prírode s priamym pozorovaním. Lesní pedagógovia pripravili zážitkové aktivity so žiakmi celej školy a vysadili listnaté stromy do areálu školy. Spolupráca s lesními pedagógmi je dlhoročná a prispievajú k rozvoju enviromentálnej výchovy na škole. Všetky aktivity mali  pozitívny dopad na vzdelávanie všetkých žiakov školy, v rámci všetkých zložiek školy si žiaci pomáhali a dopĺňali tvorivé činnosti v tomto projekte. Vytvoremín tradičnej záhrady sme rpispeli ku kvalitnejšiemu, aktívnemu a tvorivému vzdelávaniu žiakov so zdravotným znevýhodnením. činnosti novatívne vzdelávanie žiakov – projektové a zážitkové vzdelávanie Pozitívny vplyv na hodnotovú orientáciu žiakov Podpora prírodného a kultúrneho dedičstva v okolí školy

Podobné články