Inovačné vzdelávanie (opäť) za nami.

Mesiac máj sa pre nás na odbore environmentálnej výchovy a vzdelávania SAŽP opäť niesol okrem iného aj v znamení inovačného vzdelávania, ktoré sa pomaly stáva pevnou súčasťou nášho portfólia. Ako teda vzdelávanie dopadlo a čo si z neho odnášajú jeho absolventi?

Čo je „inovačné vzdelávanie“?

Vo všeobecnosti je cieľom inovačného vzdelávania prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Cieľom je aj uplatnenie najnovších poznatkov alebo skúseností z praxe vo výchove a vzdelávaní, čo je pri dynamicky sa vyvíjajúcej environmentálnej výchove mimoriadne dôležité.

Novinky v roku 2023

Po pilotnom vzdelávaní uskutočnenom v roku 2022 sme v roku 2023 pristúpili k viacerým organizačným zmenám:
 

  • Zvýšenie počtu dostupných termínov z jedného na dva, (9.5.-13.5. 2023, 14.5.-18.5. 2023) čo umožnilo lepšie pokryť zvýšený záujem o vzdelávanie.
  • Zavedenie súvislej výučby – vzdelávanie prebiehalo v kompaktnom bloku 5 po sebe nasledujúcich dní.
  • Vďaka podpore OP KŽP ( Zlepšovanie informovanosti a poskytovanie poradenstva v oblasti zlepšovania kvality životného prostredia) sme mohli vzdelávanie realizovať pobytovou formou vo vzdelávacom centre EUBA v obci Virt, čo vyhovovalo učiteľom aj zo vzdialenejších regiónov.
  • Taktiež sme sa zamerali na prácu s učiteľmi pôsobiacimi na školách s vyučovacím jazykom maďarským – jeden termín vzdelávania prebehol s účasťou pomocných lektorov ovládajúcich maďarský jazyk a využili sme aj náš manuál, ktorý bol pri tejto príležitosti preložený aj do maďarského jazyka.
  • Zaradenie exkurzie na SEV Dropie.


Obsah vzdelávania

Po obsahovej stránke sa naše vzdelávanie zásadne nezmenilo, každý s lektorov urobil v rámci svojho bloku iba menšie úpravy na základe skúseností a spätnej väzby z minulého roka, štruktúra tém vzdelávania zostala rovnaká - rozčlenená do piatich tematických celkov:

  • Skúmanie (ne)udržateľného rozvoja;
  • Aj učiteľ je spotrebiteľ;
  • Zmena klímy alebo iný príbeh;
  • Ako na to v škole;
  • Projekty v službách envirovýchovy.

Každému tematickému celku bolo venovaných 10 vzdelávacích hodín, čo umožnilo nielen teoretický výklad ale aj praktickú demonštráciu vybraných aktivít. 44 účastníkov tak malo možnosť absolvovať vzdelávanie v tvorivej atmosfére, dôraz sa kládol aj na možnosť účastníkov diskutovať a prinášať vlastné poznatky a pohľady na danú problematiku.

 

Ukončenie vzdelávania

Podmienkou úspešného ukončenia vzdelávania bola prezentácia vlastného projektového zámeru súvisiaceho s environmentálnou výchovou. Vzhľadom k praktickému zameraniu inovačného vzdelávania sme chceli aby aj záverečné výstupy účastníkov boli prakticky využiteľné, aby úsilie vložené do ich tvorby nebolo zbytočné.

V priebehu mesiaca jún postupne odprezentovalo a obhájilo svoje projekty 44 pedagógov, čím splnili všetky podmienky pre úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania. V rámci tém projektov najviac rezonovalo skvalitňovanie vonkajšej výučby ale bolo badať že cestu do popredia si razia aj témy ako energetika a udržateľná mobilita.

Na záver by sme my ako organizačný tím inovačného vzdelávania radi pogratulovali všetkým 44 úspešným absolventom, radi by sme im popriali veľa zdaru pri skvalitňovaní životného prostredia nielen v ich školách a dúfame že vaše vízie nezostanú len na papieri.

Podobné články