Enviroprojekt 2021: Cesta zeleňou
Najvážnejším problémom súčasnosti je znečisťovanie a devastácia životného prostredia. Ekologickým cítením sa človek nenarodí, preto je veľmi dôležité vytvoriť nové vzory správania sa jednotlivcov, skupín a spoločenstiev vo vzťahu k životnému prostrediu. Treba poskytnúť každému možnosť získať vedomosti, hodnoty a schopnosti, potrebné pre ochranu životného prostredia.
Enviromentálna výchova nie je samostatným predmetom na základných školách. Jej ciele a obsah učiteľ implementuje do vzdelávania žiakov v rámci svojho predmetu. Náš projekt bol vypracovaný podľa ročného programu enviromentálnej výchovy našej školy, v ktorom sú rozpracované mimoškolské aktivity zamerané na enviromentálne vzdelávanie, výchovu a osvetu.
Cieľom projektu bola pripraviť žiakov na riešenie rozličných problémov týkajúcich sa ochrany prírody, pestovať v nich lásku k prírode a vytvoriť zdravé životné prostredie v škole. Ďalej našim cieľom bolo prispieť k rozvoju osobnosti žiaka tak, aby nadobudol schopnosť chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím.
Náš projekt - Cesta zeleňou bola financovaná z prostriedkov MŠSR.
Vytvorili sme park, ktoré slúži ako miesto pre realizáciu enviromentálnych aktivít. V parku sme zasadili okrasné dreviny, ovocné stromy, kríky. Označili sme stromy, kríky a upravili sme zeleň.Každá trieda dostala jeden vyvýšený záhon, zeminu, kanvičku na polievanie, záhradné náradie, tabuľu na označenie rastlín. Na hodinách prírodovedy, biológie sme zasadili rastliny, dreviny.
Vytvorili sme z parku miniarborétum, ktoré slúži na spoznávanie listnatých drevín, ovocných stromov, kríkov, byliniek. Na hodinách pracovnej výchovy, techniky sme sa starali o naše záhony, rastliny. Na hodinách zdravého životného štýlu sme pripravili zdravé jedlá z pozbieraných surovín.
Vypočuli sme prednášku odborníka " Ako tvoriť a udržať zdravé životné prostredie v škole?"
Ako som už spomínala vybudovali sme vertikálne a vyvýšené záhony pre úžitkové rastliny. Vertikálna zeleň okrem estetickej funkcie pozitívne vplýva na životné prostredie, zlepšuje mikroklimatické podmienky - pomáha zvyšovať vlhkosť, tlmí hluk a zachytáva prach.
Postavili sme domček pre hmyz.
Na hodinách prírodovedy, biológie sme pozbierali bylinky a pomocou lisu na rastliny sme pripravili herbár liečivých rastlin.
Počas návštev školského parku žiaci dokumentovali výskyt rastlinných živočíšnych druhov, a spomínanú dokumentáciu použili na tvorbu vyučovacieho materiálu počas vyučovania prvouky, prírodovedy a biológie.
Nakúpili sme encyklopédiu, ktorú každodenne použivame na vyučovacích hodinách.
Pre žiakov 1. stupňa sme pripravili hravé aktivity s enviromentálnou tematikou, ktoré sme realizovali v parku v rámci "Enviro-dní".
Na hodinách vlastivedy, prírodovedy, biológie pedagóg aplikoval do vyučovacieho procesu aktivity zamerané na ochranu biodiverzity:
- Nehádžme odpadky na zem,
- Prechádzky v prírode,
- Objavovanie prírody,
- Zachovanie kultúrneho a prírodného dedičstva v našej obci,
- Sťahovanie zvukov zvierať.
Pomocou nakúpených lúp, sme vedeli spozorovať rastliny.
Zorganizovali sme výstavu literárnych a výtvarných prác. Práce žiakov sme vyhodnotili.
Vyhodnotili sme náš ENVIROPROJEKT 2021 - Cesta zeleňou.