Zatepli sa

Februárová výzva ZATEPLI SA v rámci témy V práci som COOL s vami zarezonovala. Vzniklo mnoho dohôd o znížení teploty vykurovania o 1 °C v kanceláriách, v triedach či v kabinetoch. Spoločný konsenzus v tejto výzve vám napomohol k úspechu.
Je zrejmé, že šetrenie energiou je pálčivou témou aj na školách. Sme nesmierne radi, že s uvedomením si dôležitosti kolektívneho prístupu sme schopní znížiť naše energetické nároky a tak zmierniť dopady zmeny klímy.  

Aké výsledky ste dosiahli vlastnou aktivitou vo výzve Zatepli sa?
Do výzvy sa zapojilo vyše 831 jednotlivcov, taktiež školské skupiny aj rodiny.

Niektorí ste nám zaslali komplexné strategické plány. Tie zahŕňali jednak jednoduchšie riešenia (napr. spoločný horúci nápoj, teplý sveter, deky na zahriatie, použitie termoprádla) alebo nápady alternatívnych riešení (napr. využívanie prírodného svetla, rozcvička na zahriatie či objatie). Taktiež boli navrhnuté aj systémové riešenia na energetickú efektívnosť (napr. výmena žiaroviek za úsporné LED, odvzdušňovanie radiátorov, správne postupy vykurovania s drevom, dohody o energetickej effektivnosti v objekte) atď.

Žiaci zo základnej školy v Rudňanoch v diskusii pri čaji našli súvislosť medzi energetickou efektívnosťou, separovaním a globálnym otepľovaním. Separovanie je dôležité, aby sa materiály znovu využívali a nekončili v spaľovniach, aj keď nové spaľovne sú schopné teplo zo spaľovania komunálneho odpadu využiť na vykurovanie (ďakujeme za zaujímavý uhoľ pohľadu žiakom aj pani učiteľke Kataríne J.).

A ako to aj vaše strategické plány načrtli, v prvom rade je potrebné urobiť maximum pre zníženie spotreby, a až potom využiť obnoviteľné zdroje energie (ďakujeme Vaneske H., žiačke 7. ročníka ZŠ Selce). Ďakujeme tiež Natálii M. a študentom zo 7. ročníka z Dúbravky za vypracovanú „Dohodu pre energetickú efektívnosť v triedea tiež Emílii Ch. zo ZŠ Zákopčie za rozveseľujúce video, v ktorom trieda cvičí na zahriatie.

Zelený balíček „greenfluencera“ tentokrát získava náhodným žrebovaním Ľuboslava K. a Martin H.. Z ďalších skupinových účastníkov, ktorí absolvovali výzvu kolektívne, máme výherkyne Lujzu B. a Emíliu Ch.. Výhercom srdečne gratulujeme. Budeme vás kontaktovať.

Vaše bezprostredné reakcie:

„Do februárovej “zatepľovacej" výzvy sme sa my, piataci, zapojili najprv tým, že sme znížili teplotu na radiátoroch v triede, a potom sme sa počas veľkých prestávok zahrievali spoločným cvičením.“ (Antónia D., Zš Košická Belá)

„Dala som si čelenku a teplý sveter, aby som sa zahriala. Oheň robíme z bioliehu, aby sme šetrili stromy a lesy.“ (Eva B.)

 „V rámci environmentálneho krúžku S láskou k prírode sme sa zúčastnili aj februárovej výzvy. Úlohou žiakov bolo najskôr zamyslieť sa nad tým, ako by sa zahriali v triede alebo doma bez toho, aby museli zvýšiť teplotu kúrenia. Žiaci spontánne písali rôzne tipy na tabuľu, na mnohých nápadoch sme sa aj zasmiali. Detská fantázia je neuveriteľná :-). Spoločne sme potom diskutovali, ktoré riešenia by mohli byť najšetrnejšie a zároveň najekologickejšie.“ ( Lujza B., ZŠ s MŠ Suchá nad Parnou)

„V rámci februárovej výzvy zameranej na šetrenie energiami sme navštívili webovú stránku Stredoslovenskej energetiky, kde sme sa zoznámili s kamarátom Šťukesom. Naučil nás ako správne svietiť, vyhrievať izbu, správne otvárať chladničku a množstvo ďalších užitočných rád. Jednoducho ako šetriť ENERGIE. Veľa zaujímavých vecí sme sa dozvedeli aj zo super pracovných listov Ekologická stopa.“ (Martina H., Žiaci  III. B a II. A zo Spojenej školy Spišský Štiavnik)

Na čo sa môžete tešiť v marci?

V marci na vás čaká téma Nenakupujem do smetného koša a výzva  Zvoľ si stratégiu.

Vedeli ste, že bežný Slovák vyprodukoval v roku 2022 478 kg odpadu?

Naše nákupy z plných nákupných vozíkov častokrát o niekoľko hodím prehodíme do iného koša – smetného. V koši vlastne nekončí odpad, ale cenné suroviny, z ktorých sa veci vyrábajú (drevo, ropa, bauxit, železná ruda a iné).

V koši končí v prenesenom zmysle slova aj všetka energia, ktorá sa spotrebuje pri ťažbe surovín, výrobe a preprave produktov. Napríklad pri výrobe 1 kg hliníka sa spotrebuje 47,5 kWh elektriny, čo je 23-krát viac ako pri výrobe skla. Do koša vyhadzujeme aj vodu, ktorá sa spotrebuje pri pestovaní základných surovín, pri výrobe či preprave.

Ako a čo nakupujeme má veľký vplyv na našu planétu. Nakupovať sa dá však aj ekologicky, zodpovedne a šetrne. Treba si len pozorne všímať tovar na pultoch, zvažovať alternatívy a dôkladne si vyberať. Občas to chce viac času, či vykročenie z našej komfortnej zóny. Ale možnosti existujú. Vyberte si napr. bezobalové nakupovanie, uprednosnenie lokálnych výrobkov, certifikovaných ekologických značiek alebo jednoducho minimalizujte nákupy vo všeobecnosti.

Poďte s nami do toho. Do výzvy sa môžete zapojiť kedykoľvek, avšak v prípade záujmu o mesačné žrebovanie, je potrebné výzvu splniť do konca mesiaca marec.

Už teraz sa tešíme na vaše nové príspevky.

Tím klímaTYzuj sa

Podobné články