"Školský dvor, ktorý učí environmentálne"

Environmentálny fond vyhlásil v roku 2022 výzvu pre Environmentálnu výchovu, vzdelávanie a osvetu 2022 a naša Materská škola na ulici Komenského 1137/37 v Seredi sa do tejto výzvy zapojila s projektom „Školský dvor, ktorý učí environmentálne“. Projekt bol úspešný a dostal tak zelenú pre jeho realizáciu. Za schválenú dotáciu z Environmentálneho fondu vo výške 19 926,- eur so spoluúčasťou mesta Sereď v sume 1050,- eur. sme vybudovali vonkajší altánok - tzv eko-učebňu so stolmi, lavicami a tabuľou. Zvody rín sústreďujú vodu do nádob na záchyt dažďovej vody. Okolo altánku sa nachádzajú veľké kvetináče, pocitový chodník, separačné nádoby, vtáčie kŕmidlá a búdky pre vtákov. 

V rámci nášho projektu „Školský dvor, ktorý učí environmentálne“ budeme rozvíjať environmentálne návyky našich detí, aby sme budovali aktívny prístup k prírodnému a životnému prostrediu prostredníctvom rozvíjania zručností nevyhnutných pre udržateľný rozvoj, akými sú napríklad systémové myslenie, predvídavosť, strategické myslenie, kritické myslenie, ako aj integrovaný prístup k riešeniu problémov. Kvalitnou environmentálnou výchovou, vzdelávaním a osvetou, zvýšime tak environmentálne povedomie u detí aj dospelých a vybudujeme tak základy pre aktívny prístup k životnému prostrediu. Chceme zabezpečiť vhodné podmienky pre také vzdelávanie, ktoré učiacim sa sprostredkuje poznatky, postoje a zručnosti, ktoré podporia vytváranie takých hodnotových orientácií, ktoré im umožnia zaujať stanovisko a prispieť k plneniu cieľov stanovených v tomto projekte aj v rámci environmentálnej stratégie 2030, riešeniu problémov, spojených so životným prostredím a jeho udržateľným rozvojom.

Náš koncept predprimárneho prírodovedného vzdelávania sa líši od tradičného prístupu k prírodovedným témam v materských školách tým, že vybrané otázky sa deti snažia riešiť vlastnou výskumnou aktivitou, čím sa rozvíja nielen samotný koncept skúmanej prírodnej reálie (javu, situácie, objektu), ale aj proces nadobúdania korektného prírodovedného poznania. To znamená, že do vzdelávania zavádzame také vzdelávacie postupy, v ktorých nie je učiteľ zdrojom poznania, zdrojom poznania sa stáva realita. Učiteľovou úlohou nie je poskytovanie korektnej odpovede ani korigovanie nesprávnych predstáv detí o realite; učiteľovou úlohou je v týchto činnostiach najmä poskytovanie podpory vo výskumných aktivitách tak, aby dieťa zotrvávalo v objektívnom poznávaní prírody (rozvíja spôsobilosť vedeckej práce v úrovni dieťaťa materskej školy).

Náš projekt zameraný na environmentálnu výchovu je prepojený so vzdelávaním v rámci vzdelávacích oblastí Človek a príroda, Človek a svet práce, Človek a spoločnosť, Umenie a kultúra, Jazyk a komunikácia, pričom sa komplexne rozvíja osobnosť dieťaťa a medziľudské vzťahy v skupine. Je určený je pre všetky vekové kategórie v štandardnej materskej škole, ktorú navštevujú deti od 2,5 do 6 rokov. Jeho realizácia je nielen žiaduca a prospešná z hľadiska výchovno-vzdelávacieho, ale aj vítaná deťmi, čo je významný predpoklad jeho efektivity. Projekt je dlhodobo udržateľný, nakoľko sa v altánku budú učiť deti aj desiatky ďalších rokov.

Podobné články