Enviroprojekt 2023 - Zmenou školy ku zmene klímy
Gymnázium, Ul. 17. novembra 1180, Topoľčany
Hodnotiaca správa o realizovanom Enviroprojekte 2023
Téma: Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy – prevencia výrubu zdravých stromov v mestskom prostredí kvôli investičným zámerom alebo aspoň výsadba stromu „náhradného“
Názov projektu: Zmenou školy ku zmene klímy
Trvanie projektu: júl 2023 – december 2023
Hlavným cieľom projektu v roku 2023 bola revitalizácia školskej záhrady, ktorá sa bude využívať ako exteriérová (outdoorová) učebňa environmentálnej výchovy a iných prírodovedných predmetov a ako oddychová zóna pre žiakov.
Čiastkové ciele pre rok 2023:
Zabezpečiť výsadbu pôvodných ovocných stromov a pôvodných kríkov v školskej záhrade s označením stromov a iných rastlín, implementovať tému Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy – prevencia výrubu zdravých stromov a výsadba náhradných stromov do predmetu Environmentálna výchova a iných prírodovedných predmetov prostredníctvom praktických aktivít v rámci edukačného procesu,
inovovať environmentálny program školy s dôrazom na trvalo udržateľný rozvoj,
vytvoriť elektronické učebné materiály a overiť ich v rámci predmetu environmentálny výchova a iných prírodovedných predmetov so zameraním na predchádzanie dôsledkov zmeny klímy,
implementovať tému Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy prostredníctvom praktickej realizácie projektového vyučovanie prírodovedných predmetov v rámci edukačného procesu a ďalších environmentálnych aktivít s akcentom na učenie v školskej záhrade,
zrealizovať metodickú pomoc pre učiteľov, zameranú na aplikáciu vlastných učebných materiálov, orientovaných na témy: voda, pôda, odpady, biodiverzita, prírodné zdroje – zdroje klimatických zmien.
Cieľovými skupinami projektu boli:
Primárne cieľové skupiny:
- žiaci štvorročného a osemročného gymnázia v počte asi 550, ktorí sa budú vyučovať prírodovedné predmety v exteriérovej učebni; v koordinácii učiteľov príslušných predmetov sa budú spolupodieľať na realizácii vybraných úloh v rámci projektu – starostlivosť o environmentálne prostredie záhrady, obnovenie výsadby okrasných rastlín, starostlivosť o rastliny v záhrade; všetci žiaci majú priestor zúčastňovať sa edukácie v revitalizovanej školskej záhrade,
- učitelia školy, ktorí participovali na inovácii environmentálneho programu školy, zúčastnili sa vzdelávania,
- učitelia školy, ktorí majú metodickú pomoc, zameranú na aplikáciu učebných materiálov, orientovaných na témy voda, pôda, odpady, biodiverzita, prírodné zdroje – zdroje klimatických zmien a implementáciu projektového vyučovania v environmentálnej výchove a prírodovedných predmetoch,
- pedagógovia z rôznych základných a stredných škôl, ktorí majú možnosť využiť metodické materiály na edukačnom portáli pre projektové vyučovanie environmentálnej výchovy.
Sekundárnou cieľovou skupinou:
- široká verejnosť tým, že revitalizovaný objekt školskej záhrady bude plniť aj estetický význam, predovšetkým rodičovská verejnosť má možnosť zúčastňovať sa na environmentálnych aktivitách školy.
Spolupráca:
- UKF v Nitre, Katedra ekológie a environmentalistiky – zabezpečila lektorskú činnosť pre pedagógov školy, zameranú na implementáciu projektového vyučovania v prírodovedných predmetoch prostredníctvom programu environmentálnej výchovy Požičaná planéta,
- OZ VAU – občianske združenie Viac ako učenie – lektorská činnosť a odborné poradenstvo pri zavádzaní empirických metód poznávania.
Zakúpené predmety:
- sadenice ovocných stromov a okrasných kríkov,
- záhradné stoličky,
- záhradné náradie,
- ochranné rukavice,
- informačné tabuľky k rastlinám.
Ďalšie náklady:
- lektorská činnosť (vzdelávanie pedagógov v oblasti environmentálnej výchovy).
Enviroprojekt 2023 pozostával z nasledovných častí:
Krok 1: Poznávame svoje okolie ...
Vytvorili sme so žiakmi exteriérovú náučnú zónu s ekoučebňou, zbierali sme a spracovávali empirický materiál v rámci tvorby žiackych projektov, spoznávali pozitívne a negatívne dopady činnosti človeka na prostredie.
V prvej fáze projektu (poznávacia časť) sme riešili revitalizáciu školskej záhrady s cieľom dotvorenia exteriérovej učebne pre edukáciu prírodovedných predmetov, so zabezpečením výsadby rastlín, spoznávaním prejavov rastlinných a živočíšnych druhov v závislosti od zmeny klímy, zbieranie a spracovanie empirických materiálov v rámci tvorby žiackych projekov.
Krok 2: Monitorujeme región ...
Zmapovali sme výskyt rastlinných a živočíšnych druhov v blízkom okolí, stav znečistenia zložiek prostredia, odpad v škole, jej okolí a v regióne.
Druhá fáza (progresívna časť), bola vyústením poznávacej časti, kde zámerom bola aj starostlivosť o rastliny a živočíchy v záhrade - práca detí ich naučí chrániť to, čo vytvorili.
Krok 3: Navrhujeme riešenia ...
Žiaci sa budú starať o školskú záhradu, umiestnili informačné tabuľky s názvami rastlín v záhrade, navrhli formou projektov riešenia environmentálnych problémov, ktoré prezentovali na Žiackom vedeckom sympóziu na škole. Žiackeho vedeckého sympózia sa účastnili aj žiaci základných škôl s pedagógmi regiónu.
V tretej fáze projektu (aplikačná časť) v rámci zmierňovania a prispôsobenia sa zmene klímy sme na základe spoznávania ekologických problémov v škole a jej okolí, zistenia hlavných príčin, dôsledkov a následkov klimatických zmien, pochopenia vzťahov jednotlivých zložiek prírodného prostredia navrhovali riešenia aktuálnych ekologických problémov.
Environmentálne zámery školy ako ďalšia predstava do budúcnosti
na obdobie rokov 2024 - 2025:
- pokračovať v tvorbe nových učebných materiálov, aktualizovať vytvorené materiály z predošlých období,
- pokračovať vo vzdelávacej činnosti učiteľov školy v oblasti implementácie tém environmentálnej výchovy do predmetov všetkých vzdelávacích oblastí,
- pokračovať v starostlivosti o školskú záhradu, ďalej vysádzať pôvodné dreviny, lúčne byliny, ovocné stromy a iné medonosné rastliny – aj tým predchádzať dôsledkom zmeny klímy.