ENVIROPROJEKT 2022 - Cestou za poznaním prírodného dedičstva Kysúc

Rozvojový projekt  -  ENVIROPROJEKT 2022, financovaný z MŠVVaŠ SR

Názov projektu: Cestou za poznaním prírodného dedičstva Kysúc

Pár slov na úvod:

Prírody pozostáva zo všetkých živých i neživých prvkov, ktoré sa nachádzajú v našom okolí. Poskytuje nám životne dôležitý priestor, preto je nevyhnutné ju ochraňovať a pristupovať k nej s rešpektom. Pre jej ochranu je dôležité poznanie.

Cieľom projektu je spoznávanie prírody žiakmi Strednej odbornej  školy drevárskej a stavebnej  v Krásne nad Kysucou a žiakmi Základných škôl  v jej okolí na základe rovesníckeho vzdelávania o druhovej a územnej ochrane Kysúc pod odborným dohľadom zamestnancov  Chránenej krajinnej oblasti Kysúc. Získané poznanty je možné využiť ako nové miesta na poznanie pri turistike, nové poznatky pre vyučovanie prírodovedných predmetov, pri prírodovedných súťažiach, odborných výletoch, exkurziách a pod.

Začiatok poznania územnej a druhovej ochrany zabezpečí žiakom iný pohľad na okolitú prírodu, iné postoje k jej ochrane, aby toto prírodné dedičstvo bolo zachované, chránené pre ďalšie generácie.

Cieľové skupiny:

Poznávanie druhovej a územnej ochrany prírody v podobe prírodného dedičstva Kysúc bolo zamerané na dve skupiny žiakov:

- prvou skupinou boli žiaci Strednej odbornej školy drevárskej a stavebnej v Krásne nad Kysucou z odborov so zameraním na drevárstvo a ochranu prírody, t.j. stolár, tesár, operátor stavebnej výroby, drevárstvo a nábytkárstvo - manažment v drevárstve, technológia ochrany a tvorby životného prostredia. 

- druhou cieľovou skupinou boli žiaci 8. a 9. ročníkov základných škôl z Kysúc a jeho okolia,

- ďalšou cieľovou skupinou bola široká verejnosť  - rodičia žiakov. Tí môžu tráviť voľný čas s deťmi v prírode. Na miestach, ktoré deti zaujali, boli pre nich inšpiratívne.

 

Realizácia projektu:

- Spoznávanie územnej a druhovej ochrany prírody žiakmi 2. a 3. ročníka odboru technológia ochrany a tvorby životného prostredia v okolí školy: Geopark Megonky, Prírodná pamiatka Bukovský a Ochodnický prameň, Monitoring rosičky okrúhlolistej na rašelinovisku v Milošovej. 

- Workschop so zamestnancom Chránenej krajinnej oblasti Kysuce RNDr. Milanom Zajacom, PhD.,  príprava materiálu pre vzdelávanie žiakov pod jeho odborným vedením, príprava odborného materiálu - mapy pre žiakov odbornými zamestanacami CHKO Kysuce.

- Príprava prezentácie  k územnej  ochrane ako je: Svetové dedičstvo Unesco, Územná ochrana a jej stupne, Chránené krajinné oblasti, NATURA 2000, Národná prírodná rezervácia (Veľký Javorník, Veľká rača, Malý Polom), Prírodné rezervácie ( Rochovnica, Veľký Polom, Zajačkova lúka a pod.), Prírodné pamiatky (Megonky, Korniansky ropný prameň, Vychylovské skálie a prahy, Bukovský, Vojtovský a Ochodnícky prameň, iné).

- Príprava prezentácie k druhovej ochrane ako je: zástupcovia flóry (pupkovník obyčajný, rosička okrúhlolistá, plavúňovec záplavový), orchidey. Zástupcovia  fauny: hlucháň hôrny, medveď hôrny, modráčik bahniskovitý, bocian čierny a pod.

- Príprava otázok k overeniu získaných nových vedomostí prostredníctvom testových otázok pred a po rovesníckom vzdelávaní a jeho vyhodnotenie.

-  Rovesnícke vzdelávanie žiakov SOŠ drevárskej a stavebnej v Krásne nad Kysucou s počom 95  a žiakov Základných škôl s počtom 449 žiakov a zisťovanie miery nového poznania územnej a druhovej ochrany Kysúc.

- Kvantitatívny výstup projektu: počty žiakov zúčastnených na rovesníckom vzdelávaní, nástenné mapy, brožúry, letáky, plagáty, odborná literatúra.

- Kvalitatívny výstup projektu: zvýšenie poznania o druhovej a územnej ochrane Kysúc žiakmi škôl. Overené na vedomostnom teste pred a po rovesníckom vzdelávaní.

- Rovesnícke vzdelávanie uskutočnili žiačky odboru technológia ochrany a tvorby životného prostredia: Karin Čičková a Sára Frišová, žiačky II.B; Vanesa Kuffová a Diana Gregušová, žiačky III.B. Odborný dohľad: Ing. Oľga Časnochová

Myšlienka na záver:

„Zničenie prírody a divokých zvierat je výsledkom nevedomosti, chamtivosti a nedostatku úcty k živým veciam na Zemi. Naše činy ovplyvňujú ostatných.
My ľudia sme jediným druhom, ktorý má silu ničiť prírodný svet, ako ho poznáme. Ak však máme takúto schopnosť ničenia, máme tiež schopnosť chrániť divokú zver a životné prostredie – máme k tomu naliehavú zodpovednosť“.
                                                                                                                                                                                                          Dalajláma

Podobné články