Enviroprojekt 2021: Environmentálna výchova v exteriéri

Názov projektu: Environmentálna výchova v exteriéri

Téma 1: Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy – prevencia povodní a sucha

Trvanie projektu: júl 2021 – december 2021

Finančné zabezpečenie projektu: Projekt je finančne podporený z prostriedkov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, spoluúčasť na projekte SRRZ – Rodičovské združenie pri Gymnáziu, Ul. 17. novembra 1180, Topoľčany

Realizátor projektu: Gymnázium, Ul. 17. novembra 1180, Topoľčany

Hlavným cieľom Enviroprojektu 2021 bola revitalizácia školskej záhrady, ktorá sa bude využívať ako exteriérová učebňa prírodovedných predmetov a ako oddychová zóna pre žiakov. Cieľom bolo ďalej vytvoriť environmentálny program školy s dôrazom na trvalo udržateľný rozvoj a predchádzanie dôsledkov zmeny klímy – prevencia povodní a sucha.

 

Čiastkové ciele pre rok 2021:

implementovať tému Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy – prevencia povodní a sucha  do predmetu Environmentálna výchova a iných prírodovedných predmetov prostredníctvom praktických aktivít v rámci edukačného procesu a ďalších environmentálnych mimo vyučovacích aktivít,

revitalizovať školskú záhradu prostredníctvom vytvorenia náučných vegetačných zón k exteriérovému vyučovaniu environmentálnej výchovy, geografie a biológie,

vytvoriť edukačný portál environmentálnej výchovy s metodickými a učebnými materiálmi pre žiakov a učiteľov,

vytvoriť elektronické metodické a učebné materiály k predmetu Environmentálna výchova

 

Cieľovými skupinami projektu sú:

žiaci štvorročného a osemročného gymnázia, ktorí sa budú vyučovať prírodovedné predmety v exteriérovej učebni,

učitelia školy, ktorí budú využívať edukačný portál environmentálnej výchovy,

širšia verejnosť, ktorá sa prostredníctvom enviroportálu oboznámi s environmentálnym programom školy.

Enviroprojekt 2021 pozostával z nasledovných častí:

V prvej fáze projektu sme riešili revitalizáciu školskej záhrady s cieľom vytvorenia exteriérovej učebne pre výuku prírodovedných predmetov, so zabezpečením výsadby rastlín s osadením lavičiek, spoznávaním prejavov rastlinných a živočíšnych druhov v závislosti od zmeny klímy, zbieranie a spracovanie empirických materiálov v rámci tvorby žiackych projekov (poznávacia a monitorovacia časť projektu).

V rámci Enviroprojektu 2021 dňa 14. 9. 2021 žiaci III.B Gymnázia v Topoľčanoch vyhrabali lístie a upravili terén školskej záhrady, kde sa budú inštalovať lavičky. Vysadili ovocné stromčeky a kríky. Následne sa o výsadbu starali, zabezpečili zavlažovanie

Druhá fáza (progresívna časť), bola vyústením poznávacej časti, kde zámerom bola starostlivosť o rastliny v záhrade (vlastná práca detí ich naučí chrániť to, čo vytvorili). Následne bol vytvorený v školskej záhrade exteriérový chodník s informačnými tabuľkami názvov rastlín.

V októbri 2021 boli umiestnené do školskej záhrady lavičky. V novembri 2021 k novo vysadeným stromom, kríkom a tiež k pôvodným stromom v školskej záhrade boli nainštalované informačné tabuľky s názvami rastlín.   

V tretej fáze projektu sme pripravovali enviroportál školy. Cieľom bolo vytvorenie enviromnentálneho programu školy. Pripravili sme vzdelávacie enviromateriály, realizovali a prezentovali žiacke projekty. V rámci zmierňovania a prispôsobenia sa zmene klímy sme sa v poznávacej časti sústredili na spoznávanie ekologických problémov v škole a jej okolí, zistenie hlavných príčin, dôsledkov a následkov klimatických zmien, pochopenie vžťahov jednotlivých zložiek prírodného prostredia, v monitorovacej činnosti v rámci aktivít so žiakmi sme zisťovali stav zložiek životného prostredia a v progresívnej časti žiaci navrhovali riešenia aktuálnych ekologických problémov. Dokumentačné materiály z aktivít so žiakmi sme zverejnili na portál školy.

  • Edukačný enviroportál školy

 

https://www.enviropro.sk/

 

Žiacke aktivity v rámci Enviroprojektu 2021:

Zisťovanie chemických vlastností pôdy z rôznych lokalít okolia školy

Aktivitu realizovali žiačky 3. ročníka. Cieľom bolo stanovenie pH pôdy a obsahu dusičnanov a dusitanov vo výluhu pôdy pomocou žiackej sady eko–lab kufríka. Použili vzorky pôdy zo školskej záhrady z rôznych miest, ktoré z hľadiska skúmaných vlastností porovnávali s univerzálnym substrátom.

Bádateľská činnosť pozostávala z vysušenia vzorky pôdy, jej váženia, prípravy vzorky miešaním, filtrácie výluhu, pridávania činidiel s konečným výsledkom získania sledovaných vlastností.

Z aktivity žiaci pripravili projekt, ktorý prezentovali v rámci seminára z chémie.

 

Skúmanie vplyvu kvality vody na rast rastlín

Žiaci V. OG vysadili do piatich nádob po dve fazuľky do rovnakej pôdy. Nádoby umiestnili na okno triedy, čím zabezpečili rovnaké podmienky pre klíčenie a rast rastlín. Označili ich názvami, aby ich vedeli rozlíšiť a zavlažovali inou vodou. Mali k dispozícii vodu z vodovodu, dažďovú vodu, destilovanú vodu, vodu z rieky Nitry v Topoľčanoch a vodu z potoka Železnica, pretekajúceho obcou Prašice v okrese Topoľčany.

Následne sledovali klíčenie a rast rastlín v jednotlivých nádobách. Výsledky pozorovaní zaznamenávali do tabuliek. Potom skúmali vplyv kvality vody na klíčenie a rast rastlín. Na základe analýzy údajov vypracovali projekt, s výsledkami ktorého oboznámili žiakov tried 1. ročníka, ktorí sa vyučujú predmet environmentálna výchova.

 

Inštalovanie žiackej meteorologickej stanice v exteriéri školy

Žiaci V.OG svojpomocne pripravili zrážkomer, ktorý umiestnili na strome v školskej záhrade. Teplomer rovnako zavesili na strom do tienistej polohy, aby nebol v svojom umiestnení pod vplyvom priameho slnečného žiarenia. V priebehu mesiacov október 2021 a november 2021 raz do týždňa odčítavali hodnoty zrážok a teplotu sledovali denne. Získané dáta zapisovali do tabuliek. Následne údaje spracovali graficky, vyhodnotili ich, analyzovali a spracovali projekt v rámci hodiny environmentálnej výchovy.

 

Udržateľnosť projektu, environmentálne zámery školy ako ďalšia predstava do budúcnosti na obdobie rokov 2022 - 2024:

  • pokračovať v tvorbe nových učebných materiálov, aktualizovať vytvorené materiály z predošlých období,
  • dopĺňať nové učebné materiály na edukačný portál, informovať o environmentálnych podujatiach a pod.,
  • sprístupniť elektronické materiály k predmetu Environmentálna výchova v anglickom jazyku,
  • pokračovať v starostlivosti o školskú záhradu, ďalej vysádzať pôvodné dreviny, lúčne byliny, ovocné stromy a iné medonosné rastliny.

 

Využitie projektu v rámci výchovy a vzdelávania:

  • v mieste školy (vyučovanie prírodovedných predmetov v exteriérovej učebni, využívanie edukačného portálu environmentálnej výchovy),
  • v rámci okresu, kraja (formou dostupnosti enviroportálu na webovej stránke školy).

 

Nápaditosť, inovatívnosť a originalita projektu:

  • vytvorenie edukačného enviroportálu školy, environmentálneho programu školy s dôrazom na trvalo udržateľný rozvoj a predchádzanie dôsledkov zmeny klímy – prevencia povodní a sucha,

zabezpečenie podmienok pre vyučovanie prírodovedných predmetov v exteriéri.

Podobné články