Tajomstvo vodného sveta podporeného zo ZVF

Hlavným cieľom projektu s názvom Tajomstvo vodného sveta Občianskeho združenia Výchova k slobode bola environmentálna výchova a vzdelávanie prepojená s waldorfskou pedagogikou.

V projekte bolo množstvo environmentálnych výchovno-vzdelávacích aktivít zameraných vo všetkých desiatich triedach (1. – 9. ročník, špeciálna Naša trieda) na tému vodné ekosystémy a voda pre udržateľný rozvoj, ktoré sa realizovali najmä vonku i vo vnútri Súkromnej základnej školy waldorfskej (SZŠW) v Bratislave v rámci mimoškolských aktivít, vedenia klubu, krúžkov, ako aj počas výučby. Počas trvania projektu sa zorganizovalo viacero kultúrnych a spoločenských akcií s rodičmi a verejnosťou so zahrnutím „vody“ do programu: Deň Zeme, topenie Moreny, organizácia splavu, jarná a jesenná brigáda na pozemku školy, besiedky, slávnosti a pod.

 

Do projektu sa zapojili aj rodičia žiakov školy, konkrétne zorganizovaním spoločného splavu Malého Dunaja pre žiakov a rodičov. Rodičia so školou zorganizovali tiež na pozemku 2 brigády počas projektu, a to na jar a na jeseň 2019 a pomáhali aj so žatvou v blízkosti školy v záhradkárskej osade Mierovej kolónie. Tu mali žiaci 3. ročníka vytvorené obilné políčko, na ktorom si vypestovali obilie, chodili ho polievať, pozorovali jeho rast a nakoniec po zožatí, vymlátení a zomletí zrna upiekli aj vytúžený chlieb. Súvislosť, že bez vody niet života, si plne týmto, ako aj ostatnými pestovateľskými prácami na pozemku, ozrejmili.

S textom o Váhu (v prílohe č. 6) pracovali žiaci 7. roč. na hodinách slovenského jazyka. Potom si siedmaci a ôsmaci precítili vodný živel prostredníctvom splavu Dunaja, Oravy, starého koryta Váhu na rafte (18. – 20. 9. 2019) a v kanoe zas splavom Malého Dunaja od Eliášoviec do Jelky, ktorý bol spojený s návštevou vodného mlynu (29. 6. 2019).

Tretiaci sa v rámci dejepisu a školy v prírode 16. 5. 2019 stretli s ekológom a režisérom Erikom Balážom priamo pri jednej z posledných prirodzených slovenských riek, o ktorej natočil aj film Živá rieka. Nielen pozorovanie a prednáška o dôležitosti prirodzených tokov pre krajinu, ich meandrovaní, pretváraní koryta, erózii, usadzovaní, vymieľaní a tvorení podzemných rezervoárov vody, deti zaujali. Deti nepotrebujú veľa slov, skôr zažiť niektoré nespútané časti rieky, a tak v priebehu školy v prírode zažili okrem pevného skupenstva vody – snehu – počas 1 túry aj kúpanie v Belej, čím sa so živlom aj priamo „spojili“ J. Spontánnosti chlapcov pri tejto krásnej rieke sa nedalo zabrániť. Vytvorili si jazierka, hrádzky, hádzali žabky, brodili sa riekou. Pre umocnenie zážitku si samotnú rieku všetci žiaci potom aj nakreslili.

Piataci sa zase venovali na zemepise vodstvu. Prepojeniu poznatkov, žiakov a ich prežívania vodného živlu napomohla výtvarná výchova – sociálna maľba posvätnej rieky Ganga od prameňa po ústie, ktorá sa skladala z viacerých prepojených obrazov od žiakov. Vysvetlenie charakteru slovenskej rieky v horskom prostredí a jej zmien v nížine a ústí zakončili pozorovaniami sútoku Dunaja a Moravy z hradu Devín. Na predmete Práca s drevom pozorovali prúdenie vody na Devíne a učili sa základné rezy nožom. Hľadali kamene, ktoré obmyla voda a tieto tvary sa snažili pretvoriť do dreva. Predstavy prúdenia vody a obmývania vodných prvkov imitovali a pretavili do dreva, ktoré vybrúsili úplne do hladka.

Žiaci 6. – 9. ročníka zavítali i k ramenám Dunaja na pomoc mokradiam čistením rozľahlého kusu lužného lesa pri Bodíkoch pri príležitosti Dňa Zeme 2019 od tradičných sklených a plastových fliaš, ale aj  starého televízora, kresiel, bicyklov a stavebného odpadu (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2019/den-zeme). Tento rok pozbierali smeti individuálne (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2020/aj-siestaci-sa-zapojili-do-oslav-dna-zeme).

Ľudový zvyk lúčenia so zimou a vítania jari – Pálenie Moreny – v škole netreba vysvetľovať, keďže žiaci 1. stupňa chodia pravidelne každý rok k Malému Dunaju vo Vrakuni. Tento krát v areáli Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, a. s. (BVS) pri Karloveskom ramene Dunaja sa ho 3. 4. 2019 zúčastnil 1. – 3. roč. Tretiaci mali na starosti jej „výrobu“. Urobili Morenu tak, že na drevený kríž vo veľkosti dospelého človeka upevnili slamu ako hlavu, telo a ruky a potom ju obliekli. Všetci ju v sprievode sprevádzali na svojej ceste spevom. S Morenou – bohyňou a vládkyňou zimy, smrti, choroby – sa rozlúčili a nadišlo zúčtovanie. Neďaleko Vodohospodárskeho múzea ju horiacu hodili do vody, odplávala v tmavých vodách Dunaja. Takto sa môže astronomický koniec zimy, jarná rovnodennosť, spojiť s oficiálnym monitorom žiakov, kedy je do školy aj tak znemožnený prístup (tohto roku bol termín na Testovanie 9 – monitor plánovaný na 1. 4. 2020). Staroslovanský rituál – tradičné pálenie alebo topenie Moreny – ukončuje kruté obdobie zimy a chorôb. Tento rok 2020, napriek veľkej obľube, si deti nemohli  dovoliť akciu absolvovať v škole so spolužiakmi kvôli situácii spojenej s korona vírusom (a nielen túto aktivitu), a tak si vyrobili doma svoje malé „Morenky“ (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2020/aj-druhaci-su-doma), keďže práve teraz je rituálna rozlúčka s chorobami na mieste.

Rozprávanie príbehov je výchovným prostriedkom – pomáha deťom prirodzeným spôsobom na budovaní morálnych hodnôt. V každom ročníku sa nesie určitá nosná téma a forma, či už sú to rozprávky, bájky, povesti, legendy, poviedky, básne atď. A tak sa pri posvätnej Gange, príbehoch zo starého zákona, Noemovej arche, zámorských objavoch čerpalo aj z knižiek: Dunajská kráľovná, Povesti o slovenských riekach, Povesti o slovenských liečivých prameňoch a kúpeľoch, Povesti o slovenských jazerách, plesách, studniach a studničkách na hodinách slovenského jazyka i vyučovaní ostatných jazykov, či v klube. Distribúcia vody v starovekom Ríme pomocou viaduktov sa nádherne zobrazila prostredníctvom maľovaných obrazov šiestakov na podporu učiva z dejepisu. Siedmaci sa popasovali na čiernom podklade s pastelom lodí Niña, Santa Maria a Pinta, známych z objavných ciest.

Vo vyšších ročníkoch stúpajú nároky na samostatnú prácu žiaka v procese objavovania prírodných a spoločenských zákonitostí. Napríklad na fyzike v 7. roč. samostatne pozorovali javy spojené aj s vodou, termikou, presne opisovali pozorované a na základe toho si tvorili vlastný úsudok a všeobecne platné závery zapisovali do zošita (tvorili „poučky“ z pozorovaného a nie naopak memorovaním vedomostí bez reálnej skúsenosti).

Dôležitým princípom práce je rytmus a opakovanie, ktoré posilňujú pamäťové osvojenie si učiva, a to nielen počas roka, ale aj počas týždňa, dňa i samotnej látky na vyučovacej hodine. Takto v malom funguje aj napr. prípoveď z anglického jazyka s poďakovaním prírode vrátane vody „I greet you, dear Sun, I greet you Mother Earth, I greet you dear Water and every stone in you...“ (celý text v prílohe č. 5) u súčasných štvrtákov, ktorú si vždy zopakujú pred začatím hodiny.

Dlhodobým cieľom školy bolo, čo sa aj v rámci projektu podarilo:

- dotvorenie existujúceho inšpiratívneho edukačného priestoru v podobe jazierka,

- zadržanie a znovu využitie dažďovej vody, ako i

- osadenie vonkajšej pitnej fontánky pre žiakov.

Umiestnená fontánka na dvore školy (cez projekt BVS) slúži k podpore pitia vody z mestského vodovodu namiesto balenej vody v kupovaných plastových fľašiach (zohľadnenie nielen environmentálneho hľadiska, ale aj zdravotného – nesladená voda, pravidelný pitný režim u detí, nepožívanie ftalátov uvoľňujúcich sa z plastov).

Žiaci pochopili, že je dôležité nielen šetrenie vody, ale aj používanie priepustných materiálov na vsakovanie dažďovej vody do pôdy, jej zadržiavanie rozličnými spôsobmi a tiež jej opätovné využitie. Osadením zakúpených sudov sa podarilo na dvore zachytiť zrážkovú vodu z prístrešku na drevo a z altánku. Vodu deti využívajú na polievanie záhrady a obilného políčka v rámci klubu alebo predmetu Práce na pozemku. Každá trieda má na starosti inú časť školského dvora.

Základným pôvodným motívom vybudovania jazierka bolo, aby žiaci mohli pozorovať vodu, rastliny a živočíchy v jazierku a aby pribudol v školskej záhrade živel vody, estetické miesto na oddych (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2016/jazierko-nespi). Neskôr sa okrem edukačnej a oddychovej funkcie pridružila aj ďalšia – environmentálna mikroklimatická funkcia (realizácia opatrenia v rámci adaptácie na zmenu klímy, keďže sa škola nachádza v bývalej priemyselnej zóne naokolo obostavaná panelákmi). Revitalizácia jazierka sa naťahovala viaceré roky. Viac krát bola deťmi pretrhnutá fólia, jazierko bolo vypustené, prehlbované, opravované. Aby kamienky nešli do jazierka sa na jar a na jeseň roku 2018 lepil do vyššej polohy epoxidový chodník (použitie epoxidovej živice) na odporučenie odborníka. Lepenie poslednej časti štrkového koberca bolo položené na jarnej brigáde 11. 5. 2019. Výkopové práce na zadnom dvore prebiehali na jar roku 2019. Odborne bol položený elektrický rozvod k technologickému zariadeniu jazierka – výkopové, zhutňovacie a betonárske práce. Taktiež vodoinštalácia – prívod studňovej vody na zavlažovanie funkčnej časti záhrady a na napúšťanie jazierka a prívod pitnej vody pre pitnú fontánku. Na brigáde 7. 6. 2019 s firemnými dobrovoľníkmi v rámci akcie „Naše mesto“ a na jesennej brigáde 12. 10. 2019 prebehli posledné práce, uloženie kameňov, terénne úpravy brehov a čistenie za pomoci rodičov podľa inštrukcií zo strany školy. Žiaci sami vytvorili na predmete Práca s drevom 2 drevené bránky a na predmete Práce na pozemku celé oplotenie okolo jazierka. Jazierko bolo oplotené z bezpečnostných dôvodov kvôli svojej hĺbke, pod dohľadom učiteľa sa môže k nemu chodiť. Jazierko sa znovuzrodilo 18. 7. 2019 po vyčistení, zaplátaní dier, znovu zapojení filtračného systému, napustení vodou a nasadení vodných rastlín. Počas septembra 2019 žiaci dokončili okolie jazierka, vypleli burinu, vysadili rôzne kvety, kríky, urobili chodníčky, pribudli aj miesta na sedenie. V klube vyrobili deti priania pre jazierko – lodičky, ktoré boli spustené na vodu 28. 9. 2019 po Michaelskej slávnosti počas Jazierkovej slávnosti (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2019/znovuzrodene-jazierko). Zazneli viaceré želania, i rodičov, aby bolo jazierko čisté, aby prinášalo radosť, aby bolo plné zvieratiek... Poďakovalo sa aj donorom (ZVF, SAŽP, MŽP SR), že sa podarilo jazierko po rokoch znovu oživiť. Teraz jazierko využívajú žiaci najmä na výtvarnú výchovu, ale aj na pozorovanie vody na biológii. V klube pravidelne deti čistia hladinu sitkami od „nečistôt“ – listov, lupeňov, konárikov a žiaci 5. roč. majú na starosť udržiavanie okolia jazierka, kontrolujú filter na čistenie vody, starajú sa o rastliny, odstraňujú pravidelne listy a vyberajú z vody aj popadané konáre, jablká, riasy. Cez prestávky sa dozerá, či niekto zo žiakov doň nehádže konáre a kamene. Na to, aby nik z detí už neničil jazierko, môže slúžiť príbeh (v prílohe č. 4), ktorý vymyslel Slavomír Lichvár – najmä pre nižšie ročníky, ktoré sú po škole v klube.

Okrem vlastnoručnej pomoci detí pri revitalizácii, bezprostredného priameho kontaktu detí s prírodou prostredníctvom jazierka, má ako výstup z projektu svoj význam aj novovytvorený biotop pre vodné a mokradné organizmy. Z rastlín sa v jazierku udomácnili lekno biele, kosatce, pálka, záružlie močiarne, vachta trojlistá, bazanovec (čerkáč) kytkokvetý, vrbica vrbolistá, páperník širokolistý atď. Z jazierka sa prilietajú napiť viaceré druhy vtákov a z ďalších živočíchov si svoj domov hneď po vybudovaní našli rôzne druhy vážok, vodomerky, chrbtoplávky, potápniky, slimáky, ale i obojživelníky, najmä žaby (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2020/skolska-zahrada; http://waldorfskaskola.sk/upload/articles/2020/article-813/files/video-zabka.mp4).

V niektorých triedach bol jemne upravený tiež „vodný“ interiér. Pri púšťaní pitnej vody sa vo svojej triede piataci prepájajú s novovytvorenou mozaikou okolo umývadla. V štvrtáckej triede s akváriom a rybičkami bola počas školského roka 2019/2020 vo vybrané pondelky a utorky zriadená „Čajovňa v morskej ríši“, ktorej celý chod zabezpečovali žiaci so svojou klubistkou (http://waldorfskaskola.sk/clanok/2019/cajovna-v-morskej-risi). Jeden z jazykolamov na anglickom jazyku v tejto triede bol tiež o mori (She sells sea shells on the sea shore).

Projekt napomohol rozšíriť poznatky nielen o bežnom učive o fyzikálnych vlastnostiach vody, jej kolobehu v prírode, obyvateľoch vodných a mokraďových ekosystémov, prírodopise, zemepise a na dejepise o historických súvislostiach, ale aj o znečisťovaní, potrebnej ochrane, fungovaní vody v krajine, významu prirodzených vodných tokov, trvalo udržateľnom využívaní vrátane šetrenia alebo zachytávania zrážkovej vody, či ekosystémových službách – o vodnej turistike, o plusoch a mínusoch využívania obnoviteľnej energie v minulosti i dnes, súvislostiach okolo kolobehu vody, o stále živých tradíciách a iných duchovných kultúrnych funkciách atď. Osvojovanie učebnej látky vychádza z holistického prežívania a aktívneho konania žiaka, ktoré prostredníctvom syntetického poznávania vedie v neskoršom veku k analytickému chápaniu. Cieľom bolo rozvinutie zodpovednosti za svoje správanie vďaka porozumeniu významu vody pre človeka. Cieľom nie je špecializácia v odbore, ale človek so širokým všeobecným poznaním a záujmom o svet, ktorý vďaka vnímaniu súvislostí svetu rozumie a zodpovedne v ňom koná. Škola sa usiluje o to, aby žiadna učebná látka nebola podávaná izolovane bez širšieho kontextu, aby boli čo najviac viditeľné vzájomné prepojenia. Deti fungujú na tomto princípe integrácie učiva aj po skončení vyučovania v rámci klubu a mimoškolských aktivít v rámci podpory environmentálnej výchovy.

Neoddeliteľnou zložkou waldorfskej pedagogiky je aj umelecké prežívanie, zážitkovosť a pochopenie súvislostí na základe pozorovania, nie cez memorovanie suchých faktov. Preto žiaci počúvali rôzne rozprávky, povesti a príbehy, či o plavbe na pltiach, o zámorských objavoch, vodných živočíchoch, či bytostiach. Vodu a rieku tiež preciťovali a reálne zažívali, tvorili výrobky spojené s vybranou témou, spievali o nej a maľovali. Zaradenie tém ohľadom vody sa odzrkadlilo v umeleckej činnosti jednotlivých tried počas výtvarnej výchovy a predmetov Práca s drevom, či Ručné práce; čiastočne i na školských besiedkach venovaných určitým sviatkom (Jánska slávnosť 24. 6. 2019, Vianočná besiedka 14. 12. 2019 a pod.).

Všetky navrhované aktivity projektu so schválenými položkami boli zrealizované a vyčerpané. Jedine financie na 4. položku rozpočtu projektu boli hradené z rozpočtu prostriedkov školy (nákup rôznorodých pomôcok k environmentálnemu vzdelávaniu, výchove a osvete o vode a TUR; tiež ich tvorba – väčšinou si pomôcky učitelia vytvorili svojpomocne sami). Krátka prednáška a konzultácia s odborníkom v oblasti ochrany a manažmentu vodných zdrojov prebehla v teréne počas Dňa Zeme so Silviou Hálkovou z BROZ, počas školy v prírode s Erikom Balážom a počas výsadby mokradných rastlín do jazierka s Alexandrou Rovnou z firmy Aquabiom (návrh výsadby v prílohe č. 8). Príprava brožúry – didaktickej pomôcky – na inšpiráciu aktivít na škole k rozvoju a realizácii EVVO spojenej s TUR sa nerealizovala. Brožúru sme neurobili z finančných dôvodov. Všetky financie sme použili na riadne dobudovanie a sfunkčnenie jazierka. Učitelia pritom aktivity s deťmi urobili a ďalej robia, radia si tiež navzájom, čo najlepšie funguje. Na spracovanie brožúry pre učiteľov by bolo potrebné viac času na editoring a odskúšanie najlepších aktivít, a to priamo pri hotovom jazierku. Podporenie projektu zasiahlo učiteľov v polovici školského roku s už rozbehnutými sylabami a učebným plánom. Jazierko a s ním spojené aktivity bolo dobudované pred letnými prázdninami a v podstate na jeseň do jesenno-zimnej sezóny. Príprava a odskúšanie aktivít s deťmi pri jazierku spolu s určovacími kľúčmi a pracovnými listami plánovaná na jar bola pozastavená situáciou spojenou s korona vírusom. Avšak samotné vybudované jazierko už bolo doteraz viacnásobne využité počas aktivít v poobednom klube a v záujmových krúžkoch, akými bol výtvarný ateliér alebo plstenie. Predurčuje tiež jeho zaradenie do ďalšieho vyučovacieho procesu.

Propagácia projektu:

 

Počas celého trvania projektu visel na školskej nástenke plagát s názvom projektu a poskytovateľmi grantu (viď príloha č. 2). Podobne škola zverejnila logá o projekte aj na svojej domovskej stránke (http://www.waldorfskaskola.sk/clanok/2019/tajomstvo-vodneho-sveta). Prostredníctvom médií sa o jazierku – ako o hlavnom výstupe z projektu – dozvedela aj verejnosť. Na webovej stránke školy bol uverejnený článok ohľadom dokončenia jazierka. Aj o čistení lužných lesov od odpadu zverejnila škola krátky článok s fotkami. Výstupy projektu sú využiteľné k zvýšeniu environmentálneho povedomia širokej verejnosti. Celý areál školy s dvorom je otvorený pre verejnosť. Vytvoril sa ďalší významný prvok na zatraktívnenie oddychového miesta na školskom pozemku a zároveň aj vodný „krajinný“ prvok na adaptáciu zmeny klímy. Článok o projektových aktivitách vyšiel aj v Metodickom a informačnom časopise Chránené územia Slovenska č. 95 (http://www.sopsr.sk/web/?cl=52).

Informácie – výstupy z vyučovacieho procesu a klubovej činnosti – boli odprezentované na pravidelných besiedkach a slávnostiach – recitácia básní, spev, eurytmia – živel vody, ručné práce, ale aj priebežne z výtvarného ateliéru na nástenkách na chodbe v škole a teraz aj na google linku, kde sa môžu žiaci vzájomne počas nútenej izolácie inšpirovať svojou tvorbou.

Cez Informatórium zasielané e-mailom všetkým rodičom žiakov a FB škola poskytovala aktuálne správy z postupnej realizácie aktivít, pozvánky na akcie, brigády, jazierkovú slávnosť a pod.

 

Podobné články