Projekt: Výchovno-vzdelávacia zóna pre environmentálne účely

Výchovno-vzdelávacia a oddychová zóna školy je projekt, ktorý zahŕňa v sebe viacero iniciatív a cieľov. Prvým cieľom projektu je zviditeľniť vnútroblok školy tak, aby sa priestor stal atraktívnou edukačnou zónou pre žiakov, pedagógov, žiakov MŠ a širšiu verejnosť. Snahou je vytvoriť eko-zónu pre environmentálne účely s vonkajšou triedou a tak rozšíriť možnosti vyučovacieho procesu. V rámci tohto cieľa je pre nás dôležité vyzdvihnúť a utužiť pravidelnú a opakovanú spoluprácu viacerých cieľových skupín. Daná spolupráca bude spočívať v tvorbe eko-zóny a v podieľaní sa na spoločných podujatiach prebiehajúcich v novovytvorenej zóne. Okrem vytvorenia eko-zóny je taktiež cieľom viesť žiakov k ekologickému spôsobu života. Je pre nás veľmi dôležité a nevyhnutné v rámci výchovno-vzdelávacej zložky klásť dôraz na hodnotovú orientáciu jednotlivca s cieľom prehodnotenia vlastného prístupu a správania sa k prírode a planéte a eliminácie konzumného spôsobu života. Myslíme si, že vytvorením eko-zóny, možnosťou vonkajšej výučby, starostlivosti o átrium a jeho zelené prvky  ako aj samotnými eko-aktivitami a prednáškami dávame všetkým cieľovým skupinám na zreteľ, že nám ako školskej inštitúcii vôbec nie je ľahostajná aktuálna klimatická situácia a že planéte dokážeme pomôcť len vlastným prehodnotením nášho zásahu do prírody.

 

Ciele projektu

a) vytvoriť eko-priestor vo vnútornom átriu školy s možnosťou vonkajšej výučby

b) priniesť zeleň a kúsok prírody do školského átria - výsadba trvaliek, zazelenenie plôch, vytvorenie zelenej oázy pokoja a rozvíjať ekologické myslenie

c) vytvoriť ukážkový priestor, ktorý bude v sebe spájať inovatívnu edukáciu, zdravie, oddych ako aj environmentálne aktivity

 

Cieľové skupiny projektu

Projekt je určený pre nasledovné cieľové skupiny:

a) žiaci školy (1.- 4.ročník)

b) pedagogickí zamestnanci

c) rodičia žiakov (spoluúčasť na tvorbe eko-prostredia a environmentálnych aktivít)

d) žiaci MŠ (súčasťou budovy školy je aj MŠ s ktorou úzko spolupracujeme + spoluúčasť na environmentálnych hrách)

e) širšia verejnosť (účasť na eko-podujatiach a prednáškach)

 

Projekt Výchovno-vzdelávacia zóna pre environmentálne účely bol rozdelený do niekoľkých fáz.

Po schválení projektového zámeru Zeleným vzdelávacím fondom sa začala prípravná fáza projektu. V prípravnej fáze aj po poskytnutí dotácie sa priebežne objednával tovar na realizáciu projektu. Veľkú časť tovaru sa podarilo objednať ešte v kalendárnom roku 2022. Zvyšok tovaru (záhony, rastliny a substráty) bo doobjednaný v nasledujúcom kalendárnom roku 2023. Po objednaní a naskladnení tovaru nasledovala v mesiaci marec fáza úpravy terénu. V átriu (vnútroblok školy) prebehli jarné upratovacie práce. Plocha átria bola vyčistená od lístia, kameňov a iných nečistôt a tým sa pripravila aj časť átria na realizáciu projektu.

V nasledujúcej fáze projektu sa pripravovala konkrétna časť átria na montáž pergoly, exteriérovej tabule. Najskôr bola posúdená rovinatosť plochy, na základe ktorej sa montážnici rozhodli pre výber konkrétneho miesta v átriu. Následne bola zmontovaná pergola a exteriérová tabuľa. Po montáži dvoch základných prvkov nasledovalo rozloženie vonkajších lavičiek a stola. Týmto sme vytvorili ukážkovú vonkajšiu triedu pre žiakov.

Ďalšia fáza projektu obsahovala niekoľko dôležitých aktivít. Keďže jeden z hlavných cieľov projektu bolo vytvoriť zónu v ktorej by sa spájala výchova, vzdelávanie s environmentálnou zložkou, tak ďalšie aktivity boli zamerané na výsadbu rastlín a tvorbu zvýšených záhonov. Na tejto aktivite bolo viacero participujúcich zložiek. Na zazelenení plochy sa podieľali niektorí pedagogickí ale aj nepedagogickí zamestnanci školy a taktiež vybraní žiaci školy. V rámci tejto aktivity počas realizácie projektu sa žiaci oboznámili s druhmi rastlín, ktoré boli vysádzané ale aj so starostlivosťou o vybrané druhy rastlín a byliniek. Súčasťou tejto aktivity bola aj tvorba eko-štítkov, ktoré podávajú informáciu o názve a druhu rastlín a bylín.

Po ukončení týchto aktivít bola k novovytvorenej zóne vyhotovená online eko-príručka, ktorá je zverejnená na webovej stránke školy. Príručka obsahuje dôležité informácie o výchovno-vzdelávacej zóne ako aj pravidlá použitia zóny.

Záverečná fáza projektu obsahovala vytvorenie časového harmonogramu realizácie eko-prednášok v novovytvorenej zóne ako aj výsadby ďalších záhonov. Nakoľko v mesiaci marec a apríl nebolo priaznivé počasie na to, aby sa v átriu konali eko-prednášky, sme sa rozhodli, že eko-prednášky budú realizované v máji, júni a septembri nového školského roku.

Hlavným cieľom projektu bolo vytvorenie edukačnej zóny, ktorá by v sebe spájala viacero environmentálnych prvkov. Malá vonkajšia eko-trieda, ktorá je výsledkom realizácie projektu prispela k zviditeľneniu átria. Veríme, že novovytvorený priestor je atraktívnou zónou pre všetky cieľové skupiny na plnenie rôznych aktivít.

Výučbová eko-zóna ponúka priestor, v ktorom sa spája niekoľko nasledujúcich iniciatív:

ponúka možnosť realizovať výučbový proces v exteriéri školy, na čerstvom vzduchu

umožňuje byť prítomný na mieste, ktoré je akousi malou oázou pokoja plnej rastlín

eko-zóna je miesto v ktorom si človek uvedomí potrebu rastlín a zelene ako aj potrebu neustálej starostlivosti o rastliny a byliny

všetkým cieľovým skupinách ponúka možnosť byť súčasťou zaujímavých, opakovaných eko-aktivít, eko-prednášok, ktoré nám poskytnú množstvo dôležitých informácii o udržateľnosti a ekologicky správnom prístupe k životu

ponúka oddychovú zónu, v ktorej človek môže načúvať prírodným krásam ako je spev vtákov, šumot motýľov a taktiež umožňuje vnímať krásu a vôňu zelene

 

Veríme, že výsledok projektu je prínosom pre všetky cieľové skupiny a pozitívne prispieva k uvedomeniu si vlastného prístupu k prírode, k planéte ako aj ku všetkým ľudským a častokrát nepotrebným zásahom do prírody.

Realizovaný projekt ponúka okrem vyššie spomínaných možností a iniciatív aj podporu medziľudských vzťahov pri realizácii rôznych aktivít v eko-triede, ktorá pozostáva z udržateľných materiálov.

Sme presvedčení, že cieľ a zmysel projektu, na ktorý bolo vynaložené veľké úsilie z viacerých strán bude podporený nielen súčasnými cieľovými skupinami ale aj budúcou generáciou žiakov a pedagógov.

Podobné články