Inovačné vzdelávanie je úspešne za nami.

Koniec apríla a celý máj sa pre nás na odbore environmentálnej výchovy a vzdelávania SAŽP niesol okrem iného aj v znamení inovačného vzdelávania, ktoré je v našom portfóliu novinkou. Ako teda vzdelávanie dopadlo a čo si z neho odnášajú jeho absolventi?

Vo všeobecnosti je cieľom inovačného vzdelávania prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Cieľom je aj uplatnenie najnovších poznatkov alebo skúseností z praxe vo výchove a vzdelávaní, čo je pri dynamicky sa vyvíjajúcej environmentálnej výchove mimoriadne dôležité.

Nutnosť skvalitnenia environmentálnej výchovy potvrdzuje aj diskusná štúdia od Inštitútu environmentálnej politiky a Inštitútu vzdelávacej politiky, ktorá konštatuje: „Slovenskí žiaci v medzinárodnom porovnaní relatívne zaostávajú v pochopení a vysvetlení komplexných globálnych problémov ako napr. klimatická zmena. Kým v krajinách OECD dokáže podľa samohodnotenia v priemere 63 % žiakov vysvetliť vplyv emisií oxidu uhličitého na zmenu klímy, na Slovensku si na to trúfa iba 42 % žiakov.“

Skvalitnenie environmentálnej výchovy je výzvou na ktorú sa rozhodla zareagovať aj SAŽP, a to prostredníctvom vzdelávania učiteľov, ktorí predstavujú kľúčový prvok v realizácii kvalitnej environmentálnej výchovy. Preto SAŽP v zmysle zákona 138/2019 (zákon o pedagogických zamestnancoch) požiadala Ministerstvo školstva o vydanie oprávnenia na realizáciu inovačného vzdelávania.

Po udelení príslušného oprávnenia už nič nestálo v ceste prípravám na inovačné vzdelávanie s názvom Environmentálna výchova a vzdelávanie pre udržateľný rozvoj. Hlavným cieľom vzdelávania je inovácia kompetencií učiteľov a vychovávateľov potrebných pre realizáciu kvalitnej environmentálnej výchovy v školskej praxi aktualizovanej o princípy udržateľného rozvoja.

S dosiahnutím tohto cieľa nám pomohli nielen teoretické prezentácie ale aj praktické cvičenia a aktivity rozčlenené do piatich tematických celkov:

  • Skúmanie (ne)udržateľného rozvoja;
  • Aj učiteľ je spotrebiteľ;
  • Zmena klímy alebo iný príbeh;
  • Ako na to v škole;
  • Projekty v službách envirovýchovy.

Každému tematickému celku bolo venovaných 10 vzdelávacích hodín, čo umožnilo nielen teoretický výklad ale aj praktickú demonštráciu vybraných aktivít. 17 účastníkov tak malo možnosť absolvovať vzdelávanie v tvorivej atmosfére, dôraz sa kládol aj na možnosť účastníkov diskutovať a prinášať vlastné poznatky a pohľady na danú problematiku.

Na základe poskytnutej spätnej väzby sme ako organizátori zistili aké detaily ešte na našom inovačnom vzdelávaní vylepšiť, vo všeobecnosti je však na základe dotazníka možné konštatovať spokojnosť účastníkov so vzdelávaním.

Na záver článku by sme my ako organizačný tím inovačného vzdelávania radi pogratulovali všetkým 17 úspešným absolventom, radi by sme im popriali veľa zdaru pri skvalitňovaní životného prostredia nielen v ich školách a dúfame že vaše vízie nezostanú len na papieri.

Podobné články