Hodnotenie: 0%
★★★★★
★★★★★

Workshopy: Environmentálny pilier udržateľného rozvoja v každodennom živote (E451208U06 - Environmentálny Fond)

Základné údaje:

Opis realizovaných činností

Všetky etapy činností, ktoré boli realizované v rámci projektu Environmentálny pilier udržateľného rozvoja v každodennom živote, sú spolu s teoretickými a metodickými východiskami opísané v nasledujúcich častiach:

Východisko

Pri príprave a realizácii workshopov sme vychádzali z vyučovacej stratégie nazývanej service learning alebo tiež place based learning, ktorá sa do slovenského jazyka prekladá ako komunitné učenie, v staršej literatúre aj pedagogika miesta. Stratégia vznikla v 60. rokov 20.storočia v USA a dnes je už etablovanou na všetkých stupňoch škôl, medzi dobrovoľníkmi, aj v širších komunitách. Táto stratégia sa využíva pri práci so skupinami rôznych vekových kategórií a v súčasnosti je stále viac využívaná ako metodický základ dobrovoľníckych aktivít, ktoré tak získavajú pevnejšiu štruktúru, sú dlhodobé a plánované, s dôrazom na sebarozvoj účastníkov.

Prvým krokom stratégie je motivácia ku konaniu, druhým krokom je mapovanie komunity, následne v treťom kroku účastníci pristupujú ku konaniu a snažia sa svojím projektom riešiť identifikovaný problém, záverečný krok patrí vyhodnoteniu, reflexii a oslave po úspešnej realizácii. Stratégia service learning nám umožnila do tohto osvedčeného modelu štyroch krokov implementovať nami zvolený obsah – tému udržateľnosti a jej environmentálneho piliera v každodennom živote účastníkov školení. Týmto spôsobom sme sa snažili cez prepojenie na praktické, každodenné problémy zvýšiť u účastníkov povedomie o danej téme a rozvíjať ich zručnosti týkajúce sa plánovania a vytvárania udržateľných komunitných projektov.

 

A picture containing text, handwriting, illustration, design

Description automatically generated  

 

Cieľová skupina

Cieľovou skupinou projektu boli mladí ľudia vo veku 18 – 35 rokov z Nitrianskeho a Bratislavského kraja, ktorí majú potenciál vo svojom okolí navrhnúť a realizovať komunitné projekty prihliadajúce na environmentálny pilier udržateľnosti. Zamerali sme sa na mladých dospelých, ktorí navštevujú vysoké školy neenvironmentálneho smeru a mladých dospelých pôsobiacich v dobrovoľníckych a mládežníckych organizáciách, cez ktoré môžu svojimi aktivitami po absolvovaní workshopov znásobovať dopad projektu.

Cieľ projektu

Hlavným cieľom projektu bolo zvýšiť prostredníctvom série workshopov povedomie a zručnosti min. 60 mladých dospelých vo veku 18 až 35 rokov v oblasti environmentálneho piliera udržateľnosti a doplniť tak obsah vzdelávania dospelých a obsah vzdelávania na vysokých školách neenvironméntálneho zamerania o environmentálny aspekt.

Čiastkové ciele

  • Na základe vypracovaného kurikula vzdelávacieho programu realizovať v období marec až máj 2023 workshopy zamerané na zvýšenie povedomia a zručností v oblasti environmentálneho piliea udržateľnosti u min. 60 mladých ľudí vo veku 18 – 35 rokov v Bratislavskom a Nitrianskom kraji.
  • Zvýšiť povedomie mladých ľudí o environmentálnom pilieri udržateľnosti tak, aby po absolvovaní workshopu získali najmenej 80% z testovania vedomostí súvisiasich s témou.
  • Vytlačiť pomôcku pre účastníkov workshopov – Environmentálny katalóg príkladov dobrej praxe, kde sa účastníci na konkrétnych ukážkach realizovaných komunitných projektov v roku 2022 môžu inšpirovať k vlastnej aktivite a plánovaniu vlastných projektov.

Prípravná fáza projektu

V období januára až marca 2023 prebehlo vypracovanie, návrh a zadanie do tlače pomôcky pre účastníkov workshopov v počte 150 kusov. Environmentálny katalóg príkladov dobrej praxe 2022 bol pripravený pre účastníkov ako metodický materiál, východisko pri skúmaní jednotlivých kazuistík počas workshopov a ukážka možností realizácie komunitných projektov zameraných na environmentálny pilier udržateľnosti.

V januári 2023 tiež prebehlo obstaranie 4 kusov notebookov ASUS VivobookX1500EA-BQ3016W, ktoré slúžili lektorom a účastníkom workshopov v priebehu realizácie jednotlivých modulov projektu. Počas januára a februára 2023 sa uskutočnila propagácia workshopov a nábor účastníkov pomocou sociálnych sietí, interných databáz dobrovoľníkov a tiež prostredníctvom spolupráce s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre, Nitrianskou komunitnou nadáciou a Pedagogickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. V tomto období sa tiež pripravovali metodické materiály a pomôcky potrebné k realizácii jednotlivých krokov stratégie service learning tematicky ukotvených v danej téme – environmentálnom pilieri udržateľnosti.

Personálne zabezpečenie

Lektormi workshopov boli Eva Gáliková, Martina Urbanová, Imrich Jakab a Jana Tóthová. Lektori boli vyberaní s ohľadom na ich predchádzajúce skúsenosti s vedením školení a mentoringom. Dôležitým kritériom bola tiež ich znalosť problematiky environmentálneho piliera udržateľnosti.

Eva Gáliková je skúsená senior expertka na alternatívne a neformálne vzdelávanie detí a mládeže s viac ako 10-ročnými skúsenosťami so špecializáciou na e-learning v témach trvalo udržateľného rozvoja.

Martina Urbanová je senior špecialistka na metodiku výchovy detí a mládeže. Má viac ako 5 skúseností s vývojom a implementáciou metodík a učebných osnov komunitného vzdelávania.

Imrich Jakab je skúsený vysokoškolský pedagóg (Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre) a odborník v oblasti komunitného učenia. Zastrešuje prípravu metodík a učebných osnov pre učiteľské školenia pri témach environmentálnej výchovy.

Jana Tóthová je senior manažérka so skúsenosťami v vo vzdelávacích projektoch financovaných EK a so svojimi 20+ ročnými skúsenosťami pokrýva kompetencie a kapacity potrebné pre úspešnú realizáciu neformálneho vzdelávania. Je skúsená ACC koučka s akcentom na vzdelávanie a rozvoj mládeže.

Technické zabezpečenie

Technické zabezpečenie jednotlivých častí workshopov sa odvíjalo od možností konkrétnych priestorov, pre prípad potreby mali lektori k dispozícii nadačný dataprojektor a prenosné plátno, rovnako aj flipchart. Vďaka obstaraným notebookom bolo zaistené bezproblémové pripojenie sa a premietanie prezentácií, videí a metodických pomôcok.    

Opis priebehu jednotlivých workshopov a ich častí

Do projektu sa úspešne zapojilo a absolvovalo ho 63 účastníkov vo veku 18 až 35 rokov a zvýšili si tak zručnosti, vedomosti a povedomie v oblasti environmentálneho piliera udržateľnosti a doplniť tak obsah vzdelávania dospelých a obsah vzdelávania na vysokých školách neenvironméntálneho zamerania o environmentálny aspekt

Modul 1

V rámci prvého modulu školení boli účastníkom predstavené témy, ktoré ich mali uviesť do problematiky a motivovať ich k tvorbe vlastných udržateľných komunitných projektov. Dozvedeli sa základné infromácie o udržateľnom rozvoji, o príprave na riešenie výziev spojených s environmentálnym aspektom udržateľného rozvoja v zmysle Konvencie OSN o udržateľnom rozvoji – Agenda 2030, boli im komunikované ciele udržateľného rozvoja, najväčšie výzvy súvisiace s klimatickou zmenou a udržateľnosťou a 3 piliere udržateľného rozvoja (environmentálny, sociálny a finančný). Osobitne sme sa venovali Envirostratégii Slovenskej republiky, ktorá sa nás bezprostredne dotýka. S pomocou katalóga s nekomerčnými príkladmi dobrej praxe sme následne hodnotili konkrétne príklady, zaoberali sme sa kazuistikami, diskutovali o predstavených projektoch a plynule sme prešli k otázke, ako sa postaviť environmentálnym výzvam vo vlastnej komunite. Naším predpokladom je, že udržateľné a na environmentálny pilier zamerané projekty budú schopní presadzovať v regiónoch a miestnych komunitách jednotlivci so špecifickými zručnosťami – tzv. súcitní lídri a preto bola časť prvého modulu workshopu venovaná aj súcitnému líderstvu, jeho nástrojom a prístupu k riešeniu environmentálnych výziev v každodennom živote.

Ciele workshopu – modul 1:

  • Oboznámiť účastníkov s problematikou klimatickej zmeny, udržateľnosti a špecificky s environmentálnym pilierom udržateľnosti
  • Definovať základné pojmy spojené s témami udržateľného života a rozvoja v komunitách
  • Priblížiť účastníkom príklady dobrej praxe – ukážky už realizovaných udržateľných projektov
  • Motivovať účastníkov ku kritickému pohľadu na problémy miest, komunít a lokalít, v ktorých žijú
  • Vytvoriť vedomostný základ pre aktivity v nasledujúcom module 2

Metódy využité počas realizácie workshopu - modul 1:

  • Tzv. icebreaker – zoznamovacia aktivita s pomocou kartičiek hry Dixit
  • Frontálna metóda - prednáška s prezentáciou ako úvod do problematiky
  • Metóda problémových úloh – práca s kazuistikami v skupinách
  • Analýza prípadových štúdií
  • Diskusia k analýze

Brainstorming k pojmu „súcitné líderstvo“, tvorba pojmovej mapy

Nitra – priebeh workshopu modul 1 , 24.3. 2023

Účastníci workshopu realizovaného v Nitre boli mladí ľudia do 35 rokov z Nitry a okolia, ktorí boli do projektu oslovení v spolupráci s Nitrianskou komunitnou nadáciou. Väčšina účastníkov mala skúsenosti s dobrovoľníctvom alebo prácou v komunitách. Workshop sa uskutočnil v priestoroch Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, ktoré sa ukázali z hľadiska dostupnosti pre účastníkov ako ideálnym miestom.

Bratislava I. – priebeh workshopu modul 1, 3.4. 2023

Účastníci workshopu realizovaného v Bratislave, v priestoroch Pedagogickej fakulty UK, boli mladí dospelí medzi 18 a 25 rokmi. Účastníci boli prevažne študenti pedagogických smerov, ktorí nemali o problematike environmentálneho piliera udržateľnosti hlbšie znalosti.  Na základe diskusií bola pre veľkú časť z nich motiváciou absolvovať workshop možnosť využiť nadobudnuté vedomosti a zručnosti v budúcej pedagogickej praxi, čo hodnotíme pozitívne, nakoľko environmentálna výchova má byť jedným zo základných pilierov výchovy a vzdelávania.

Bratislava II. – priebeh workshopu modul 1, 17.3. 2023

Školenie bolo realizované ako sprievodné podujatie ku Dňu Zeme a preto sa realizovalo v dátumoch 17.3.2023, 20.4. a 21.4. 2023. Workshop sa uskutočnil v Bratislave, v priestoroch sídla nadácie na Búdkovej ulici 22, účastníci boli mladí ľudia vo veku 18 až 22 rokov z Bratislavského kraja.

Výsledky

Výsledkom úvodného modulu bola schopnosť účastníkov orientovať sa v základných národných a nadnárodných dokumentoch týkajúcich sa udržateľnosti a environmentálnej politiky a používať základnú terminológiu spojenú s touto problematikou. Dôležitým výsledkom bolo aj zvýšenie povedomia o probléme klimatickej zmeny, ktoré pôsobilo ako motivátor do nasledujúcej etapy školenia – mapovania komunity a prípravy a tvorby udržateľného projektu riešiaceho konkrétne environmentálne výzvy.

Po úvodnom stretnutí nadobudli účastníci schopnosť orientovať sa v problematike a využívať odborné termíny v diskusiách. Tento posun hodnotíme pozitívne, nakoľko existuje predpoklad, že korektné používanie terminológie a orientáciu v základných otázkach a dokumentoch spojených s environmentálnymi otázkami, budú napríklad budúci učitelia odovzdávať aj vo svoje pedagogickej praxi. Workshop 19.4. mal vzhľadom na intenzívnosť inú atmosféru ako predchádzajúce školenia, vzhľadom na tematické prepojenie s Dňom Zeme, mali účastníci vyššiu motiváciu diskutovať a pýtať sa na jednotlivé dokumenty týkajúce sa riešenia klimatickej zmeny. Počet účastníkov sa podarilo naplniť na maximum, teda 30 ľudí, čo hodnotíme pozitívne a túto skutočnosť opäť pripisujeme vhodnému načasovaniu. 

Modul 2

V tejto časti školenia sme sa zamerali na prípravnú fázu projektov. Najdôležitejším momentom je identifikácia environmentálnej výzvy, ktorú mali účastníci následne pod vedením lektora riešiť. Od tohto bodu sa odvíjali ostatné fázy – správne definovanie cieľa projektu vedúceho k mitigácii alebo adaptácii a pomenovanie jednotlivých krokov a aktivít potrebných k naplneniu cieľa. Okrem týchto krokov si účastníci tvorili tiež projektový zámer, v ktorom museli určiť potrebné zdroje, ľudské, materiálne a finančné kapacity, zameriavali sa aj na identifikáciu rizík a stanovenie si časového harmonogramu. Pod vedením lektorov riešili otázky komunikácie s dotknutými a zainteresovanými stranami (samosprávou, miestnymi obyvateľmi, komunitami, rôznymi subjektmi a súkromnými osobami).

Ciele workshopu – modul 2:

  • Zmapovať bezprostredné okolie účastníkov workshopu
  • Identifikovať environmentálne výzvy, ktoré sa dotýkajú každodenného života konkrétnych komunít v mestách a obciach
  • Definovať environmentálnu výzvu, ktorú budú účastníci riešiť svojím projektom
  • Určiť cieľ projektu
  • Stanoviť si časovú os navrhovaného projektu

Metódy využité počas realizácie workshopu – modul 2:

  • Metóda interaktívneho mapovania komunity prostredníctvom aplikácií Relive a Google Earth
  • Tvorba mapy mesta alebo obce/vybranej lokality
  • Metóda konsenzu pri výbere cieľa projektu

Nitra - priebeh workshopu, modul 2, 14.4. 2023:

Mapovanie komunity prebiehalo v okolí Fakulty Prírodných vied a informatiky UKF v Nitre a v širšom centre mesta Nitra. Účastníci využívali dotazníky a oslovovali náhodných okoloidúcich, ktorých sa pýtali na ich názor týkajúci sa výziev a problémov v ich meste s dôrazom na environmentálnu zložku. Zistenia z mapovania následne spoločne s lektormi zhrnuli a k jednotlivým položkám sa vyjadrovali. Postupne metódou selekcie vybrali najzaujímavejšie problémy a hľadali ich riešenie. Do pripravených šablón projektových zámerov zaznamenávali svoje poznámky a v skupinách, pod dohľadom lektorov, vytvárali návrh vlastných projektových zámerov.

Bratislava I. – priebeh workshopu, modul 2, 17.4. 2023:

Po diskusii si účastníci workshopu zvolili za miesto pre mapovanie interiér – budovu Pedagogickej fakulty. Lektorky súhlasili, ich podmienkou bolo, aby sa účastníci zamerali aj na pozitíva priestoru a oslovili čo najviac ľudí nachádzajúcich sa v budove. Výsledkom mapovania bol zaujímavý zoznam možných výziev a účastníci hodnotili pozitívne možnosť pozrieť sa na prostredie v ktorom sa denne pohybujú inou optikou. Mnohé problémy presahovali možnosti malého komunitného projektu, boli však spúšťačom prínosnej diskusie o realizovateľnosti a kritériách dobrého projektu. 

Bratislava II. – priebeh workshopu, modul 2, 20.4. 2023:

Mapovanie komunity a identifikácia environmentálnych výziev sa konala cvične v okolí miesta konania workshopu, na búdkovej 22 a v lokalite Horský park, ktorá účastníkom poskytla zaujímavý priestor na skúmanie a hodnotenie. Výsledky mapovania konzultovali s lektorkou. Účastníci dostali na záver za domácu úlohu rovnaké metódy mapovania využiť aj v lokalitách, kde bývajú alebo študujú a v skupinách aj s pomocou lektorov vytvoriť návrhy vlastných udržateľných komunitných projektov.

Výsledky

Výsledkom druhého modulu workshopu boli zmapované environmentálne výzvy v bezprostrednom okolí účastníkov. Mapovali s pomocou fotoaparátov, dotazníkov, máp a aplikácií. Svoje pozorovania a zistenia si účastníci zaznamenávali do pripravených pracovných listov a následne diskutovali o možnostiach ich realizácie, udržateľnosti navrhovaných riešení a spoločne prostredníctvom metódy konsenzu hľadali svoj cieľ projektu.

Modul 3

Cieľom záverečného modulu bola obhajoba a realizácia projektových aktivít.  Obhajoba predložených projektových zámerov slúžila ako moment spätnej väzby pre účastníkov a dávala priestor na prepracovanie a zmenu v ich projektoch. Všetky projekty boli podrobené kritickému skúmaniu z hľadiska kritérií udržateľnosti. Následne prebiehala komunikácia so zainteresovanými stranami a úvodné konzultácie k priebehu realizácie. Lektori sa v tejto záverečnej časti workshopu strali konzultantmi a mentormi pre účastníkov – realizátorov. Na záver stretnutia prebehla záverečná aplikačná diskusia, v rámci ktorej mali účastníci priestor rozobrať jednotlivé fázy projektu a spoločne sa zamyslieť nad možnými rizikami, príležitosťami a výzvami. Pre lepšie zachytenie povedaného sme využívali aj dotazníky určené na reflexiu jednotlivých modulov a naučeného (v prílohe).

Ciele workshopu – modul 3:

  • Predstaviť a na základe kritérií udržateľnosti obhájiť komunitný projekt
  • Odprezentovať udržateľný komunitný projekt zameraný na riešenie environmentálnych výziev
  • Vytvoriť si plán osobného rozvoja

Metódy využité počas realizácie workshopu – modul 3

  • Záverečná aplikačná diskusia – štruktúra triády vedieť-chcieť-môcť
  • Načrtnutie plánov osobného rozvoja
  • Reflexia s použitím dotazníka (v prílohe)

Nitra, priebeh workshopu modul 3, 28.4. 2023

Konzultované a následne obhajované projekty účastníkov boli  rôznorodé, v troch skupinách vznikli projektové zámery, ktoré na environmentálny pilier nazerali z rozličných uhlov. Prvá skupina sa rozhodla riešiť revitalizáciu verejného priestoru v obci Brhlovce, druhá skupina vytvorila projekt efektívneho hospodárenia s odpadom na sídlisku a tretia skupina sa zamerala na environmentálnu osvetu prostredníctvom informačných tabúľ v okolí areálu školy a osadenia stojísk na bicykle. Pri projektoch lektori zdôrazňovali najmä potrebu udržateľnosti, z toho dôvodu boli niektoré časti prepracovávané a posudzované nanovo. Do všetkých projektov museli byť zapojené aj ďaľšie subjekty, čo značne komplikovalo komunikáciu a žiadosti o povolenia.

Bratislava I., priebeh workshopu, modul 3, 24.4. 2023:

Účastníci sa vo svojich projektoch zamerali na problémy týkajúce sa študentskej komunity, do ktorej sami patrili. Spoločne vytvorili projekt na riešenie neefektívneho recyklovania odpadu v budove školy a vytvorili návrh informačnej kampane a osvety, ktorá mala viesť k uvedomelému zaobchádzaniu s odpadom. Projekt po konzultáciách a zapracovaní spätnej väzby obhájili. Slabou stránkou projektu bola nevyhnutnosť komunikovať s vedením školy, ktoré sa ukázalo ako veľmi neflexibilné a trvajúce na komplikovanej byrokracii.

Bratislava II., priebeh workshopu, modul 3, 21.4. 2023:

Počet účastníkov workshopu bol dvojnásobný oproti predchádzajúcim dvom, čo ovplyvnilo aj prácu so skupinami. Napriek tomu boli jednotlivé tímy schopné pripraviť zaujímavé projektové návrhy. Špecifický bol dôraz na informačnú kampaň a sociálne siete, ktorý sa u predchádzajúcich skupín neobjavil, čo prisudzujeme nižšiemu veku účastníkov (18 – 19 rokov).

Výsledky modulu 3

Výsledkom záverečného workshopu nemal byť iba projekt, ale aj vôľa účastníkov naďalej svoje aktivity rozvíjať a pracovať aj na vlastnom sebarozvoji a sebarealizácii. Pre mnohých bola koncepcia plánu osobného rozvoja spočiatku nepochopiteľná, čo pravdepodobne súvisí aj s celkovým nastavením spoločnosti, kde je investícia do vlastného vzdelávania a rozvoja ešte stále realtívne cudzím prvkom.

Metodická príprava

Pri metodickej príprave workshopov sme vychádzali z materiálov, ktoré boli overené v predchádzajúcich projektoch a prispôsobili sme ich našej téme.

Pracovný list slúžil na zhrnutie jednotlivých krokov a bol zároveň pomôckou k reflexii vlastných očakávaní. Na záverečnom stretnutí sme využili formulár na reflexiu naučeného a zažitého, ktorý tiež slúžil ako spätná väzba pre lektorov.

Dôležitú úlohu pri metodickej príprave workshopov zohrávala tvorba katalógu príkladov dobrej praxe, ktorý vďaka konkrétnym projektom predstavoval zbierku inšpiratívnych ukážok úspešných komunitných projektov zameraných na riešenie environmentálnych výziev v bezprostrednom okolí aktívnych mladých ľudí. K týmto realizovaným projektom boli tiež pripravené kazuistiky, na základe ktorých účastníci workshopov v skupinách analyzovali silné a slabé stránky projektov, diskutovali o možných riešeniach problémov a navrhovali riešenia.

Počas modulu, v rámci ktorého účastníci mapovali okolie, mali k dispozícii pracovný list upriamujúci pozornosť na rôzne komunity, pracovný list ako základ pre tvorbu vlastného dotazníka a rámiky z tvrdého farebného papiera – červené a zelené, cez ktoré mohli fotiť vyhovujúce/nevyhovujúce lokality, podložky na písanie, perá, farebné fixy.

Podobné udalosti

Reduce Your CO2 - Help Planet! Online Conference

RAZORS @ DRAGONS

Vzdelávací zážitkový program - prihláste sa - Udržateľnosť prírodných zdrojov

Webinár projekt Biocirkulárna škola