Ukáž svoju fľašu

Ilustračný obrázok

Zaujímavosti:

Do výzvy sa zapojilo priamo 852 účastníkov. Teší nás, že väčšina účastníkov používa svoje vlastné fľaše, ktoré si napĺňa niekoľkokrát denne. Skutočnosť, že nekupujete PET fľaše je pre nás ešte povzbudivejšia. Druhov fliaš, ktoré máte je naozaj veľmi veľa – či už je to kvalitný tvrdý plast, nerez, sklo, alebo kombinácia materiálov. Takéto fľaše sú pre vás lepšie a praktickejšie. Pre životné prostredie zase šetrné.

Samotnú vodu čerpáte z rôznych zdrojov, ako sú vodovodné kohútiky doma, v škole, v jedálni. Vo verejných priestranstvách sú to zase pitné fontánky či vodovody. Niektorí máte svoje obľúbené prírodné pramene a studničky, ktoré radi navštevujete.

Počas plnenia výzvy ste si viacerí, hlavne školy a žiacke tímy pripomenuli medzinárodný deň vody, ktorý sa každý rok oslavuje 22.marca. Uskutočnili ste v triedach rôzne aktivity, pokusy s vodou, tvorili básničky, kreslili, vyrábali tabuľky o šetrení vody, zahrali si hru, spievali, premietali prezentácie o vode, ochutnávali ste rôzne druhy nápojov, ktoré boli v opakovane použiteľných fľašiach.

Vaše bezprostredné reakcie:

Túto fľašku používam každý deň do školy už asi 3 roky a stále je super. Moja rodina nikdy nekupuje petfľaše a podobné zbytočné plasty.
František M.
Mám nádobu na kávu ktorú si pravidelne každé školské ráno napĺňam. týmto ušetrím 5 jednorazových pohárov do týždňa z nášho školského automatu, keďže si to pripravím ešte doma. rovnako aj keď idem na výlet si vypýtal kávu alebo čaj do vlastnej nádoby.
Tatiana M.
Moju fľašu som naplnila počas výzvy asi 60 krát.
– Natália B.
Žiaci používajú fľaše, ktoré nie sú jednorazové. Často si fľaše napĺňajú aj v škole z vodovodu. Tieto fľaše používajú nielen kvôli výzve, ale kvôli tomu, že je to pre nich lepšie a praktickejšie.
Iveta H.
Ďakujeme za skvelú výzvu! Na našej škole má skoro každé dieťa vlastnú fľašu na vodu, ktorú pravidelne dopĺňame v umývadlách v triede alebo v kuchynke. Učitelia väčšinou dopĺňajú tekutiny šálkami a taktiež vodou z vodovodu.
Mária D.
Prváci sa z výzvy veľmi potešili. Svoje fľaše používajú často a vedieme ich k tomu aby v nich mali najlepšie čistú vodu.
Daniela M.
Do výzvy sme sa zapojili spolu so žiakmi 4. A. Všetky deti majú svoje fľaše a za deň si ich naplnia aj niekoľkokrát z nášho školského vodovodu. Bývame v Turci a tu máme výbornú vodu.
Jana V.
Do výzvy ,,Pripime si s planétou ´´ sa z našej školy zapojilo 65 detí. Vodu si deti naberali ráno v škole do svojej fľaše. Podarilo sa nám to zrealizovať 16-krát počas mesiaca marec.
Dagmar R.
Deti sa nesmierne tešili a predbiehali sa v tom, kto o svojej fľaši porozpráva a ukáže ju svojim kamarátom. Počas dňa ju chceli stále dopĺňať samozrejme čistou vodou. Tá je predsa najlepšia.
Daniela F.

Treba vedieť

Dekoračný obrázok

Čo je ODPAD a kto je zaň zodpovedný? Odpoveď by sa menila podľa doby, v ktorej by sme žili. Boli časy, keď toto slovo ani neexistovalo. Boli obdobia, nie tak dávno minulé, keď sa plytvalo minimálne, lokálne a komunitne.

Dospeli sme aj do štádia, so začiatkom počas priemyselnej revolúcie, kedy sme verili v nevyčerpateľnosť zdrojov a neobmedzený rast. V tomto ekonomickom režime bol odpad chcený a žiadaný. VIAC vyrábať na jednej strane si žiadalo VIAC vyhadzovať na strane druhej. Skonštruovali sme globálnu mašinu na výrobu odpadu, tzv. systém zober – vyrob – použi - vyhoď alebo lineárnu ekonomiku rastu, ktorá nám mala naplniť predstavu o blahobyte na Zemi. A hoci už žijeme v inej dobe, „mašina“ funguje ďalej. Kam nás doviedla, posúďte sami...

Pomer odpadu a produktu je 9:1. Odpad vzniká v každej fáze života produktu – od ťažby, cez výrobu, distribúciu, spotrebu, až po jeho zneškodnenie. Nielen ten štandardný (tuhý, kvapalný a plynný), ale aj ľudský. Iba 20 % populácie spotrebúva približne 80 % všetkých prírodných zdrojov. Druhy vymierajú 100-násobne rýchlejšie ako bez činnosti človeka. Životný štýl vyspelých krajín dosahuje ekologickú stopu na úrovni 3 až 9 planét. Iba 1 % populácie prispieva emisiami oxidu uhličitého 2-krát viac než zvyšok sveta. Až 40 % ľudí žije v chudobe a ich číslo rastie. Môžeme konštatovať, že náš rozvoj rozhodne nie je udržateľný ani spravodlivý.

Vitajte v novej geologickej epoche Zeme nazvanej Antropocén, konštatuje Správa o ľudskom rozvoji (UNDP, 2020). Doby, v ktorej dominantným rizikom pre naše prežitie sme my sami. Na jej začiatku stojíme pred výzvou: Ako spojíme ľudský rozvoj s regeneráciou životného prostredia a nie s jeho drancovaním?

Dôležité je povedať, že cesta existuje. Je v prírode a je v nás. Predstavte si systém, v ktorom suroviny neustále kolujú, ktorý neplytvá, nie je toxický, nevytvára odpad, podporuje život a jeho rozmanitosť. Čo vám to pripomína? ...miliardy rokov osvedčený prírodný spôsob hospodárenia, ktorého sme sami súčasťou. Postupne rastie globálny tlak a úsilie o etablovanie nového modelu, tzv. obehovej ekonomiky, resp. hospodárstva, inšpirovaného prírodnými systémami. V najbližších desaťročiach bude našou stávkou na budúcnosť.

Odpadová „mašina“, ktorú sme vytvorili v dobe minulej, však stále zotrvačne funguje ďalej. No jedine my ju dokážeme preprogramovať. Ako jednotlivci máme dve možnosti: 1. zvaliť vinu na systém a fungovať ako obvykle alebo 2. uvedomiť si, že systém sme my. Sme politici, manažéri, učitelia, spotrebitelia, ktorí majú každý deň v rukách moc tvarovať ho a meniť.

Odpoveď na úvodnú otázku preto v súčasnej dobe znie: „Chyba nie je v našich hviezdach, ale v nás samotných.“ (Shakespear v diele Julius Caesar)

Počet zapojených účastníkov

852

Výsledky

V rámci mesiaca marec nám účastníci ukázali, že používajú opakovane použiteľné fľaše, eko fľaš alebo iné alternatívy, ktoré menej škodia životnému prostrediu ako PET fľaše
Viac o výsledkoch

Ocenení účastníci

Samuel K.
Linda Š.
žiacke tímy z Kalinova, Bratislavy a Ružomberka.

Mediálni partneri

Zvonček logo Enviráčik logo Maxík logo

Partneri

Natur pack logo Free food logo Inštitút cirkulárnej ekonomiky logo Fashion Revolution Slovakia logo NOA logo Planeta zem sa usmieva logo VEPOS Horného Turca n.o. Asekol Nok Saneco logo