Ako na klimatické vzdelávanie?
Klimatická zmena je jedným z najväčších problémov dnešného sveta a vyžaduje systémovú zmenu súčasného fungovania spoločnosti. Jej komplexnosť prináša výzvu aj v oblasti vzdelávania. Ako vyzerá efektívne klimatické vzdelávanie, ktoré motivuje súčasné generácie k systémovej zmene prispieť?
Cieľom seminára je získať nielen teoretický základ klimatického vzdelávania podloženého výskumami, ale taktiež zažiť praktické metódy a aktivity, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia pre vašu vlastnú vzdelávaciu prax. Budeme sa venovať rôznym témam, napríklad ako pracovať s emóciami, ktoré v nás klimatická kríza vyvoláva, aké sú rôzne prístupy k jej riešeniu a ich východiská (napr. udržateľný rozvoj, zelený rast alebo nerast – z angl. degrowth, klimatická spravodlivosť), ako sa rozprávať o moci, či rozširovať imagináciu, a v neposlednej rade - čo môžeme v čase klimatickej krízy robiť. Priestor bude taktiež na zdieľanie medzi samotnými účastníkmi a účastníčkami.
Seminárom budú sprevádzať lektori/ky z českej organizácie NaZemi Kristýna Hrubanová a Tadeáš Žďárský.
Kristýna Hrubanová spolupracuje s organizáciou NaZemi od roku 2007. Venuje sa lektorovaniu seminárov a kurzov, ktoré sa zameriavajú na témy globálneho rozvojového vzdelávania, kritického myslenia, práce s kontroverznými témami a vytváraniu metodických príručiek. Na Pedagogickej fakulte MU vyučuje Globálne rozvojové vzdelávanie v príprave pedagóga. V súčasnosti sa v NaZemi v rámci projektu Futuropolis: škola emancipácie venuje podpore vyučujúcich v rozvíjaní kritickej pedagogiky v praxi českých škôl. Zaujíma sa o demokratické prístupy vo vzdelávaní, nenásilnú komunikáciu a podporu participatívnych skupinových procesov. Absolvovala Pedagogickú fakultu UP v Olomouci.
Tadeáš Žďárský sa venuje klimatickému vzdelávaniu a kritickej pedagogike v organizácii NaZemi, kde je metodikom a lektorom vzdelávacích programov. Pracuje s vyučujúcimi, ale taktiež priamo so študentmi a študentkami. V súčasnosti pracuje na projekte Futuropolis: škola emancipácie, ktorý má za cieľ priniesť kritickú pedagogiku do českého prostredia. Taktiež prostredníctvom prednášok, workshopov a článkov šíri povedomie o udržateľnom neraste (z angl. degrowth). Študuje Environmentálne štúdia na Masarykovej univerzite v Brne.
Cieľová skupina:
Seminár je určený pre vzdelávateľov/ky v oblasti neformálneho a formálneho vzdelávania, pracovníkov/čky s mládežou, lektorov a lektorky (a metodikov/čky) environmentálneho či globálneho vzdelávania.
Účasť na seminári bude prednostne ponúknutá účastníkom/čkám, ktorí/é už majú skúsenosť s alebo sa aktívne venujú environmentálnemu (prípadne globálnemu) vzdelávaniu, alebo pôsobia v organizáciách, ktoré sa týmto oblastiam venujú.
Minimálny vek účastníkov/čiek je 18 rokov.
Praktické informácie:
Seminár sa uskutoční prezenčne v termíne 29.11.-1.12.2021
Miesto konania: Vzdelávacie centrum Zaježová (Zaježová Polomy 20, 962 63 Pliešovce) – v prípade zhoršenia epidemiologickej situácie je možný presun podujatia do Bratislavy.
Začiatok seminára je v pondelok 29.11. o 16:00 (príchod na miesto od 15:00), koniec seminára v stredu 1.12. o 14:00
Účasť na vzdelávacom programe je pre účastníkov/čky bezplatná – vzdelávanie, ubytovanie a strava je hradená zo štátneho rozpočtu, účastníci si hradia iba cestovné na miesto konania.
Počet účastníkov/čiek vzdelávania je limitovaný (20 osôb), organizátor si preto vyhradzuje právo výberu účastníkov/čiek.
Prihlasovanie je otvorené do 11. novembra 2021 do 23:59 hod na tejto adrese.
Vybraní účastníci/čky budú o výbere informovaní najneskôr 12.11.
Podujatie prebieha v režime O-T-P a je organizované vzhľadom na aktuálne platné protiepidemiologické opatrenia, ktoré sa od doby prihlásenia po realizáciu podujatia môžu zmeniť. Organizátor na podujatie vyberie iba účastníkov, ktorí v prihláške udelia súhlas s protipandemickými opatreniami.