Vezmi knihu, nie mobil

Ilustračný obrázok

Zaujímavosti:

K úlohe ste sa postavili zodpovedne. Do výzvy sa zapojilo priamo 495 účastníkov. Viacerí ste sa pochválili knihami, ktoré ste prečítali vo februári alebo práve čítate. Sme radi, že pri výbere kníh ste mysleli aj na uhlíkovú stopu. A tak ste si knihy požičali od kamarátov, v knižnici, čítali e-knihu v elektronickej čitačke alebo ste sa k nej dostali na burze kníh. Niektorí ste však siahli aj po knihe staršieho vydania, a to z vlastnej domácej knižnice. Jednoducho v spoločnosti kníh ste boli veľmi radi.

Ani naše knižné tipy nezostali bez povšimnutia. Napísali ste nám, že ste sa dozvedeli nové, zaujímavé a poučné príbehy, súvisiace aj s environmentálnou tematikou. V školách je zase veľa tvorivých žiakov, ktorí si v rámci výzvy vytvorili rôzne plagáty, zorganizovali výmenu kníh alebo si urobili vlastné knihy – leporelá.

Vaše bezprostredné reakcie:

Bolo to zaujímavé a poučné čítanie. Čítala som si to cez voľný čas po škole alebo pred spaním.
Wendy K.
Deti sa s nadšením pustili do výzvy mesiaca. Deň prežívali v snehových bunkroch, pri spoločenských hrách, stretnutiach s kamarátmi...a robením pokusov.
Ivana Š.
Namiesto travenia času na mobile si radšej prečítam knihu, ktorú som ale nekupovala, požičala mi ju kamarátka.
– Ema K.
Pravidelne už päť rokov navštevujem našu knižnicu v Poprade. Vždy si požičiam aspoň päť kníh a čítam každý večer asi hodinu. Zoznámila som sa napr. s Vigenerovou šifrou a s tradíciami v starovekom Ríme.
Alena B.
Naši žiaci sa tejto aktivite potešili. Priniesli do školy knihy, ktoré chcú niekomu darovať. Výmena mobilu za knihu ich zaujala. Ak ich kniha nenájde svojho nového majiteľa, tak ju môžu podarovať škole alebo dať ju do poličky, kde si ju žiaci môžu potom prečítať.
Dagmara Č.
Deťom sa aktivita veľmi páčila, pretože si rozprávku, ktorú poznajú z TV, mohli vypočuť pri čítaní z knižky a tak mohli naplno zapojiť svoju predstavivosť.
Katarína N.
Túto knihu mám požičanú, strávila som s ňou 2 týždne a dozvedela som sa o prírodných krásach v Írsku a zdokonalila som sa zároveň aj v angličtine.
MĽudmila F.

Treba vedieť

Dekoračný obrázok

Čo je ODPAD a kto je zaň zodpovedný? Odpoveď by sa menila podľa doby, v ktorej by sme žili. Boli časy, keď toto slovo ani neexistovalo. Boli obdobia, nie tak dávno minulé, keď sa plytvalo minimálne, lokálne a komunitne.

Dospeli sme aj do štádia, so začiatkom počas priemyselnej revolúcie, kedy sme verili v nevyčerpateľnosť zdrojov a neobmedzený rast. V tomto ekonomickom režime bol odpad chcený a žiadaný. VIAC vyrábať na jednej strane si žiadalo VIAC vyhadzovať na strane druhej. Skonštruovali sme globálnu mašinu na výrobu odpadu, tzv. systém zober – vyrob – použi - vyhoď alebo lineárnu ekonomiku rastu, ktorá nám mala naplniť predstavu o blahobyte na Zemi. A hoci už žijeme v inej dobe, „mašina“ funguje ďalej. Kam nás doviedla, posúďte sami...

Pomer odpadu a produktu je 9:1. Odpad vzniká v každej fáze života produktu – od ťažby, cez výrobu, distribúciu, spotrebu, až po jeho zneškodnenie. Nielen ten štandardný (tuhý, kvapalný a plynný), ale aj ľudský. Iba 20 % populácie spotrebúva približne 80 % všetkých prírodných zdrojov. Druhy vymierajú 100-násobne rýchlejšie ako bez činnosti človeka. Životný štýl vyspelých krajín dosahuje ekologickú stopu na úrovni 3 až 9 planét. Iba 1 % populácie prispieva emisiami oxidu uhličitého 2-krát viac než zvyšok sveta. Až 40 % ľudí žije v chudobe a ich číslo rastie. Môžeme konštatovať, že náš rozvoj rozhodne nie je udržateľný ani spravodlivý.

Vitajte v novej geologickej epoche Zeme nazvanej Antropocén, konštatuje Správa o ľudskom rozvoji (UNDP, 2020). Doby, v ktorej dominantným rizikom pre naše prežitie sme my sami. Na jej začiatku stojíme pred výzvou: Ako spojíme ľudský rozvoj s regeneráciou životného prostredia a nie s jeho drancovaním?

Dôležité je povedať, že cesta existuje. Je v prírode a je v nás. Predstavte si systém, v ktorom suroviny neustále kolujú, ktorý neplytvá, nie je toxický, nevytvára odpad, podporuje život a jeho rozmanitosť. Čo vám to pripomína? ...miliardy rokov osvedčený prírodný spôsob hospodárenia, ktorého sme sami súčasťou. Postupne rastie globálny tlak a úsilie o etablovanie nového modelu, tzv. obehovej ekonomiky, resp. hospodárstva, inšpirovaného prírodnými systémami. V najbližších desaťročiach bude našou stávkou na budúcnosť.

Odpadová „mašina“, ktorú sme vytvorili v dobe minulej, však stále zotrvačne funguje ďalej. No jedine my ju dokážeme preprogramovať. Ako jednotlivci máme dve možnosti: 1. zvaliť vinu na systém a fungovať ako obvykle alebo 2. uvedomiť si, že systém sme my. Sme politici, manažéri, učitelia, spotrebitelia, ktorí majú každý deň v rukách moc tvarovať ho a meniť.

Odpoveď na úvodnú otázku preto v súčasnej dobe znie: „Chyba nie je v našich hviezdach, ale v nás samotných.“ (Shakespear v diele Julius Caesar)

Počet zapojených účastníkov

495

Výsledky

V rámci mesiaca február strávili účastníci výzvy menej času na mobile a radšej si prečítali dobrú knihu, navštívili knižnice, boli v prírode či s rodinou.
Viac o výsledkoch

Ocenení účastníci

Alena B
žiaci z Lehoty pod Vtáčnikom
deti pod vedením Angely J.

Mediálni partneri

Zvonček logo Enviráčik logo Maxík logo

Partneri

Natur pack logo Free food logo Inštitút cirkulárnej ekonomiky logo Fashion Revolution Slovakia logo NOA logo Planeta zem sa usmieva logo VEPOS Horného Turca n.o. Asekol Nok Saneco logo