Darček zážitkom

Ilustračný obrázok
Darček môže byť zážitkom nielen pre obdarovaného, ale aj pre darcu. Pri pátraní po jedinečnom darčeku môžeš veľa zažiť alebo sa naučiť aj ty sám. Ten najzapamätateľnejší darček býva zvyčajne ten, ktorý je súčasne zážitkom.

Garant výzvy

VEPOS Horného Turca n.o.

1 Skús niekoho na Vianoce potešiť originálnym a zároveň environmentálne zodpovedným darčekom. Nesiahaj hneď po najjednoduchšom riešení, ktorým je nákup v obchode. Zamysli sa nad tým, čo má tento človek rád.
2 Môže ísť napríklad o poukaz na raňajky do postele, pozvánku na vlastnoručne pripravenú večeru či piknik, poukaz na masáž či výlet, domáce pečivo či koláč, vlastnoručne napísanú básničku alebo poviedku, namaľovaný obraz, dekoráciu z prírodnín, domácu kozmetiku alebo darček charitatívneho typu... Buď kreatívny a zapoj do toho srdce.
Pošli nám fotku svojho originálneho darčeka. Ak máš chuť, napíš svoje ďalšie nápady a tipy na darčeky.
Zapoj sa do výzvy
Ak sa chceš zapojiť do výzvy . Ak nemáš prihlasovacie údaje, registruj sa.
User

Treba vedieť

Dekoračný obrázok

Žijeme v konzumnom svete, ktorý je charakteristický nadmernou spotrebou a ktorého výsledkom je fakt, že nakupujeme veľa nepotrebných vecí. Vecí, ktoré sme videli v reklame, u rodiny, známych či kolegov a ktoré, samozrejme, chceme vlastniť aj my. A tak sa, chtiac-nechtiac stávame otrokmi túžob, nad ktorými by sme za iných okolností ani neuvažovali.

Keď chceme niekoho obdarovať, častokrát siahneme po najjednoduchšej alternatíve – kytici kvetov zo supermarketu, lacnej čokoláde, plastovej hračke. Neuvažujeme o tom, čo sa za nimi skrýva.

Väčšina kvetov sa pestuje v Keni, Kolumbii, Izraeli, Ekvádore a Etiópii. Pri ich pestovaní sa používajú pesticídy (ktoré sú často v Európe zakázané) a spotrebuje sa obrovské množstvo vody (na 1 ha plochy sa minie na pestovanie ruží 30 000 litrov vody). Nehovoriac o vzdialenosti, ktoré takéto kvety musia prekonať, kým sa dostanú do našich kvetinárstiev (z Afriky je to cca 7000 kilometrov).

90 % hračiek je vyrobených z plastu. Niektoré z nich môžu obsahovať škodlivé látky: polyvinylchlorid (PVC), olovo, kadmium, bisfenol A, či ftaláty. V UK sa v roku 2018 predalo 318 miliónov kusov hračiek. Mnohé z nich sú nekvalitné a po pár dňoch, či týždňoch skončia v koši. Bežné dieťa má dnes niekoľko desiatok, či stoviek hračiek, ale hrá sa iba s cca desiatimi najobľúbenejšími.

Čokoláda je v súčasnosti pre nás ľahko dostupným, lacným a obľúbeným pôžitkom. Pestovanie kakaa sa však spája s odlesňovania, úbytkom biodiverzity, či detskou prácou. Drobní farmári, ktorí ho pestujú, dostanú iba zlomok ceny. Samostatnou kapitolou je palmový olej, ktorý sa pridáva do mnohých čokoládových výrobkov.

Vieme, že nadmerný konzum zaťažuje životné prostredie. Výsledkom sú rôzne environmentálne problémy, ako sú kontaminácia a znečistenie, stenčovanie ozónovej vrstvy, zmena klímy, úbytok biodiverzity, degradácia biotopov či problémy s odpadom a ďalšie.

Skúsme radšej hľadať radosť v každodennom živote a v maličkostiach, ktoré nám prináša. Obdarujme ľudí úsmevom, vlastnoručne vyrobeným darčekom, či spoločným zážitkom. Toto sú hodnoty, na ktorých treba stavať, ku ktorým by sme sa mali vracať a viesť k nim aj naše deti.

Začnime teda od seba, pekne pomaly, krok po kroku. Hľadajme riešenia, ktoré nám vyhovujú a s ktorými sa vieme stotožniť. V dnešnom svete neobmedzených možností si určite každý nájde cestu, ktorá mu sedí a vyhovuje. Životnú stratégiu, ktorá napĺňa vlastné potreby s ohľadom na životy druhých a zdravie našej planéty.

Cieľ

Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo: účinnejšia politika v oblasti odpadu podporujúca predchádzanie vzniku odpadu a obehovosť.

V čom to viazne

V dnešnej dobe nás ponuka tovarov a služieb doslova zahlcuje. Výhodné akcie, ktoré obchodníci každý mesiac vymýšľajú, spôsobujú fakt, že človek, hoc nechce, kúpi aj to, čo nepotrebuje. Sociálne siete, televízia, rozhlas, ale aj noviny a časopisy sú plné reklám na úžasné, zdravé, nenahraditeľné a teda potrebné výrobky, ktoré podľa predajcu musíme mať či už my alebo naši najbližší, ktorí ich dostanú formou darčekov. Pri ich kúpe sme aj pod vplyvom reklamy prestali rozmýšľať nad užitočnosťou a vhodnosťou darčeka pre danú osobu. A preto je na každom z nás, aby sme k nakupovaniu začali pristupovať zodpovedne a premysleli si čo kúpime a či daný produkt naozaj pre svoj život potrebujeme. Veď ruku na srdce, koľko vecí zadovážime sebe alebo našim blízkym len preto, že ich mal niekto v našom okolí a pritom si niekde v hĺbke uvedomujeme, že danú vec vôbec nepotrebujeme ale chceme.

Mediálni partneri

Zvonček logo Enviráčik logo Maxík logo

Partneri

Natur pack logo Free food logo Inštitút cirkulárnej ekonomiky logo Fashion Revolution Slovakia logo NOA logo Planeta zem sa usmieva logo VEPOS Horného Turca n.o. Asekol Nok Saneco logo