Prekvapenie bez obalu

Ilustračný obrázok

Zaujímavosti:

Mesiac november sa niesol v znamení bezobalového nakupovania. Opäť ste boli veľmi aktívni, čo nás mimoriadne teší. Do výzvy sa v novembri zapojilo až 1083 účastníkov.

Veľa z vás bolo prekvapených z rozmanitosti ponuky bezobalového obchodu: múka, ryža, cestoviny, sypané čaje, káva, zdravé sladkosti, orechy, rôzna drogéria, kozmetika atď. Ako výhodu ste videli hlavne to, že si môžete nakúpiť toľko, koľko potrebujete a nemusíte kupovať veľké balenia. Páčila sa vám aj možnosť ochutnať a kúpiť si to, čo vám chutí.

Niektorí z vás mali do bezobalového obchodu veľmi ďaleko, a tak využili možnosť navštíviť on-line obchod. Vynaliezavé pani učiteľky z Mš Bystré a MŠ Nižný Klátov zase vytvorili bezobalový obchodík priamo v škôlke. Deti si tak samy vyskúšali, ako sa v takom bezobalovom obchode nakupuje.

Nás zaujali aj samotné názvy bezobalových obchodov. Majitelia boli naozaj tvoriví pri ich vymýšľaní. Takto ste sa ocitli v obchodoch: Biotétka, Kvpaka, Zvážme si, Na kôpke, Špajza, Do pohára, Ecomade, Ekokomôrka, Na váhu a veľa iných.

Sme radi, že vás tento spôsob nakupovania zaujal, a že vaša návšteva bezobalového obchodu touto výzvou nekončí.

Vaše bezprostredné reakcie:

Veľmi ma prekvapila takáto soľ priamo z Mŕtveho more! Ináč veľmi chválim obchod, teta mne aj spolužiakom bola veľmi nápomocná a s jej opisom som si ešte viac zamilovala tento druh obchodov!
Tamara B.
Pri návšteve bezobalového obchodu sme boli milo prekvapení, čo všetko sa tam dá kúpiť. Najviac nás zaujal LAVAŠ a sušený čaj, ktorý sme si kúpili a v MŠ aj vypili a zjedli. Veľmi sme si pochutili a určite budeme častejšie bezobalový obchod navštevovať. :)
Aneta B.
Táto skúsenosť bola velmi obohacujúca a hlavne inšpiraívna. Čo nás najviac prekvapilo, bolo, že sa dajú kupiť bez obalu cukríky.
Ľubica Š.
Jabĺčko, hoci nedokonalé, bolo úžasne sladké a bol z neho aj výborný jablkový mušt!
Tamara B.
So žiakmi sme zistili, že v meste Skalica máme bezobalový obchod, ktorý sa volá ZVÁŽME SI. Pani, ktorá prevádzkuje obchod, nás informovala, že tovar má od lokálnych dodávateľov a stačí si doniesť nejakú nádobu. Najviac sa nám páčila ponuka korenín.
Marta F.
Fotka je z obchodu Do pohára, ktorý je pri Dome kultúry v Poprade. Majú tam jedlo, fazuľu, múky, cukor, vločky, drogériu, sladkosti ako gumené medvedíky, lentilky, orechy, sušené ovocie, čaje, čistiace prostriedky a jedlé červíky - Larvičky z našej panvičky. Vraj sú mega chutné. Tie ma najviac prekvapili. Ešte som ich nejedol, ale plánujem :-)
Alex V.
Navštívili sme bezobalový obchod. Milá pani predavačka nás oboznámila, čo to znamená bezobalový obchod. Poukazovala nám produkty. Ak máme prázdne obaly z pracích prostriedkov, tekutých mydiel, šampónov, saponátov, môžeme ich do obchodu doniesť a budú z recyklované. Žiaci sa naučili nový pojem recyklácia. Uvedomili si, že aj oni môžu prispieť k lepšiemu životnému prostrediu.
Andrea H.
Ja som bezobalový obchod navštívila on-line. Objednala som ryžu a sezam, ktoré boli zabalené v ekologickom (papierovom) obale. Prekvapilo ma, že sa v bezobalovom obchode dajú kúpiť aj žuvačky.
Karin L. M.


Deti sa prvý krát stretli s bezobalovým obchodom, bolo to pre nich zaujímavé a veľmi sa z toho tešili, taktiež sa naučili, že nie všetko musí byť zabalené.
Martina N.

Treba vedieť

Dekoračný obrázok

Čo je ODPAD a kto je zaň zodpovedný? Odpoveď by sa menila podľa doby, v ktorej by sme žili. Boli časy, keď toto slovo ani neexistovalo. Boli obdobia, nie tak dávno minulé, keď sa plytvalo minimálne, lokálne a komunitne.

Dospeli sme aj do štádia, so začiatkom počas priemyselnej revolúcie, kedy sme verili v nevyčerpateľnosť zdrojov a neobmedzený rast. V tomto ekonomickom režime bol odpad chcený a žiadaný. VIAC vyrábať na jednej strane si žiadalo VIAC vyhadzovať na strane druhej. Skonštruovali sme globálnu mašinu na výrobu odpadu, tzv. systém zober – vyrob – použi - vyhoď alebo lineárnu ekonomiku rastu, ktorá nám mala naplniť predstavu o blahobyte na Zemi. A hoci už žijeme v inej dobe, „mašina“ funguje ďalej. Kam nás doviedla, posúďte sami...

Pomer odpadu a produktu je 9:1. Odpad vzniká v každej fáze života produktu – od ťažby, cez výrobu, distribúciu, spotrebu, až po jeho zneškodnenie. Nielen ten štandardný (tuhý, kvapalný a plynný), ale aj ľudský. Iba 20 % populácie spotrebúva približne 80 % všetkých prírodných zdrojov. Druhy vymierajú 100-násobne rýchlejšie ako bez činnosti človeka. Životný štýl vyspelých krajín dosahuje ekologickú stopu na úrovni 3 až 9 planét. Iba 1 % populácie prispieva emisiami oxidu uhličitého 2-krát viac než zvyšok sveta. Až 40 % ľudí žije v chudobe a ich číslo rastie. Môžeme konštatovať, že náš rozvoj rozhodne nie je udržateľný ani spravodlivý.

Vitajte v novej geologickej epoche Zeme nazvanej Antropocén, konštatuje Správa o ľudskom rozvoji (UNDP, 2020). Doby, v ktorej dominantným rizikom pre naše prežitie sme my sami. Na jej začiatku stojíme pred výzvou: Ako spojíme ľudský rozvoj s regeneráciou životného prostredia a nie s jeho drancovaním?

Dôležité je povedať, že cesta existuje. Je v prírode a je v nás. Predstavte si systém, v ktorom suroviny neustále kolujú, ktorý neplytvá, nie je toxický, nevytvára odpad, podporuje život a jeho rozmanitosť. Čo vám to pripomína? ...miliardy rokov osvedčený prírodný spôsob hospodárenia, ktorého sme sami súčasťou. Postupne rastie globálny tlak a úsilie o etablovanie nového modelu, tzv. obehovej ekonomiky, resp. hospodárstva, inšpirovaného prírodnými systémami. V najbližších desaťročiach bude našou stávkou na budúcnosť.

Odpadová „mašina“, ktorú sme vytvorili v dobe minulej, však stále zotrvačne funguje ďalej. No jedine my ju dokážeme preprogramovať. Ako jednotlivci máme dve možnosti: 1. zvaliť vinu na systém a fungovať ako obvykle alebo 2. uvedomiť si, že systém sme my. Sme politici, manažéri, učitelia, spotrebitelia, ktorí majú každý deň v rukách moc tvarovať ho a meniť.

Odpoveď na úvodnú otázku preto v súčasnej dobe znie: „Chyba nie je v našich hviezdach, ale v nás samotných.“ (Shakespear v diele Julius Caesar)

Počet zapojených účastníkov

1083

Výsledky

Bezobalové obchody majú rôzne možnosti nakupovania tovaru a produktov, ktoré kúpime bez zbytočného vzniku odpadu z obalov.
Viac o výsledkoch

Ocenení účastníci

Kristína K
5.A (Ružomberok)
4.A (Lednické Rovne)

Mediálni partneri

Zvonček logo Enviráčik logo Maxík logo

Partneri

Natur pack logo Free food logo Inštitút cirkulárnej ekonomiky logo Fashion Revolution Slovakia logo NOA logo Planeta zem sa usmieva logo VEPOS Horného Turca n.o. Asekol Nok Saneco logo