Dnes si to eko užijem

Ilustračný obrázok
Úspešne si sa dostal k poslednej výzve kampane. Je čas oslavovať. Ako? No predsa eko. Uži si svoje voľné chvíle inak, originálne, a s ohľadom ku klíme. Dopraj si nový zážitok a buď inšpiráciou pre svoje okolie.
1 Urči si jeden deň alebo víkend, ktorý si eko užiješ. Ukáž ostatným, že oslavovať sa dá bez zbytočnej uhlíkovej stopy.
2 Čo všetko si v tento deň môžeš užiť? Fantázii sa medze nekladú, a preto ju pusti na špacírku. Urob niečo inak a neobyčajne.
(napr.: naplánuj si cestu domov cez peknú časť mesta alebo jeho okolia, nezapni si telku, vypni mobil, vyrob vlastný darček alebo kozmetiku, navštív nejaké pekné prírodné alebo kultúrne miesto, vyhni sa nákupným strediskám)
Zdieľaj fotku, ako sa zabávaš. Ak máš chuť, napíš aj svoje tipy na ekoužívanie voľného času.
Zapoj sa do výzvy
Ak sa chceš zapojiť do výzvy . Ak nemáš prihlasovacie údaje, registruj sa.
User

Treba vedieť

Dekoračný obrázok

Žijeme v rýchlom a konzumnom svete, ktorý je charakteristický nadmernou spotrebou takmer vo všetkom. Vráťme sa na chvíľu len o pár rokov späť – spomeňme si na koronakrízu a život počas nej. Korona nás spomalila a ukázala nám, že k životu potrebujeme oveľa menej, ako sme si dovtedy mysleli (zdravie, rodinu, základné suroviny na prežitie v izolácii). Priniesla nádej, že svet už nebude ako pred tým. Želanie, že si ako ľudstvo uvedomíme pravú podstatu bytia a znížime konzumné tlaky na prírodné zdroje a ekosystémy. Krátko po korone však môžeme povedať, že opak je pravdou. Kolotoč sa rozkrútil ešte rýchlejšie, akoby chcel dobehnúť, čo zameškal.

Zmena klímy je dnes tak často skloňovaným slovným spojením, že sa nad ním už hlbšie nezamýšľame. A možno práve preto nám unikajú dôležité súvislosti. Jeden Slovák vyprodukuje ročne emisie v objeme cca 6,5 t CO2 (Zdroj: článok). O tom, čo tvorí uhlíkovú stopu každého z nás, sme hovorili v predchádzajúcich témach a minulých mesiacoch. Vieme, že na každom našom rozhodnutí počas dňa záleží – na tom, ako svietime, kúrime, jeme, prepravujeme sa, či nakupujeme. Teraz prišla na rad zábava.

Viete že, aj tým ako trávime svoj voľný čas, môžeme prispieť k zmierneniu zmeny klímy? Viete, že minúta telefonovania vytvorí približne 57-gramovú uhlíkovú stopu (Zdroj: článok)?Viete, že na veľkosť uhlíkovej stopy pri nakupovaní online kartou vplýva výška platby a typ obchodníka (Zdroj: www.premodruplanetu.sk)? Viete že, jeden nákup s oblečením v hodnote 50 eur má aj uhlíkovú hodnotu v podobe 57 kg CO2 (čo sa rovná 229 km jazdy benzínovým autom)? Viete, že uhlíková stopa jednej tlačenej knihy je v priemere 7,5 kg CO₂? Viete, čo môže znížiť uhlíkovú stopu vášho čítania kníh (Zdroj: Knihy alebo e-knihy)? Tak ako pri čítaní, tak aj v ďalších voľnočasových aktivitách a v našom spotrebiteľskom správaní je dôležitá miera. Nezabúdajme, že je nás už 8 miliárd, ktoré si chcú užiť život na tejto Zemi.

K lepšej predstave našej uhlíkovej stopy, ktorú si tvoríme v priebehu dňa, nám môžu poslúžiť rôzne aplikácie a kalkulačky. Vedia odhadnúť, akú stopu zanechal náš nákup v potravinách, v reštaurácii či na čerpacej stanici. Poznať váhu svojich každodenných spotrebiteľských rozhodnutí je dôležité. Rozoznávame rôzne značky a hodnoty, napríklad na obaloch potravín (výživové hodnoty, Nutri-Score – semafor pre zdravšie potraviny), ktoré nám pomáhajú sa správne rozhodnúť. Nastavenie podobného systému na označovanie uhlíkovej stopy produktov a služieb má v kontexte klimatickej krízy o to zásadnejší význam. Zákazníkovi by umožnil robiť správne voľby pri nakupovaní nielen pre svoje živobytie, ale aj pre svoju zábavu a voľný čas.

Parížska dohoda, ku ktorej sa prihlásilo už 195 krajín sveta, zaväzuje každú krajinu vrátane Slovenska k znižovaniu emisií skleníkových plynov. V druhej polovici storočia by sme mali dosiahnuť tzv. uhlíkovú neutralitu, teda stav, kedy vypustíme len toľko emisií, koľko budú prírodné systémy schopné pohltiť. Táto premena našej ekonomiky a spoločnosti sa už deje, ale stále veľmi pomalým tempom. Ak sa však ako ľudstvo zmobilizujeme a každý prispeje svojou troškou, máme šancu na budúcnosť. Budúcnosť, v ktorej budeme poznať štyri ročné obdobia. V zime sa budeme guľovať a v lete si užívať pobyt na slnku.

Cieľ 2030

Zvýšiť využívanie výstavných a múzejných priestorov, skanzenov, objektov kultúrneho a prírodného dedičstva (Envirostratégia 2030).

V čom to viazne

Žijeme v dobe neobmedzených možností vo všetkých oblastiach nášho života, voľný čas nevynímajúc. Trávime ho radi telefonovaním, četovaním, elektronickými hrami, postovaním na sociálnych sieťach, v internetových alebo kamenných nákupných centrách, v kine s popcornom a nápojom so slamkou, papučovou kultúrou pred televízorom. S kamarátmi a blízkymi sa viac vidíme online ako naživo. Darčeky si čatokrát odovzdávame tiež len virtuálne – prevodom na účet či zaslaním darčekovej poukážky e-mailom. Aj táto kapitola nášho životného štýlu súvisí so zmenou klímy. Aj tu môžeme spraviť malú zmenu s veľkým dosahom na našu rodinu, priateľov aj planétu.

Mediálni partneri

Partneri

Dropie logo Spotrebitel logo Free food logo Birdlife logo SIEA logo