Vzdelávanie uhlíkovej (klimatickej) gramotnosti pre žiakov 1. až 5. ročníka ZŠ

Osnova čerpá inšpiráciu z dokumentu „Greening curriculum guidance Teaching and learning for climate action “ a poskytuje rámec pre začlenenie princípov zeleného vzdelávania a klimatickej osvety do výučby žiakov 1. až 5. ročníka základných škôl. 

Vzdelávanie je mocným nástrojom na transformáciu sveta a podnecovanie dlhodobých opatrení v oblasti zmeny klímy. Toto usmernenie reaguje na výzvy mladých ľudí k holistickému prístupu ku klimatickým zmenám a udržateľnosti v učebných osnovách. Načrtáva spoločný jazyk o tom, ako možno kvalitnú zmenu klímy a udržateľnosť premietnuť do učebných osnov stanovením očakávaných výsledkov vzdelávania podľa vekovej skupiny (od 5-ročných do 18+ vekovej skupiny vrátane prístupu celoživotného vzdelávania).

Je to kľúčové pre urýchlenie činnosti na úrovni krajiny a zabezpečenie spoločného monitorovania pokroku. Cieľom je, aby 90 percent všetkých krajín do roku 2030 zahrnulo zmenu klímy do svojich učebných osnov, ako to stanovilo Partnerstvo pre ekologické vzdelávanie.

Tu je vzor osnovy  pre vzdelávanie žiakov 1. až 5. ročníka základných škôl, ktorá vychádza z princípov zeleného vzdelávania a klimatickej osvety:

1. ročník:

  • Počasie a ročné obdobia:
    • Poznávanie základných poveternostných javov (dážď, slnko, sneh, vietor).
    • Pozorovanie zmien v prírode počas ročných období.
    • Vplyv počasia na život ľudí, rastlín a zvierat.
    • Tvorivé aktivity: kreslenie obrázkov o počasí, spievanie piesní o ročných obdobiach.
  • Rastliny a zvieratá v našom okolí:
    • Pozorovanie a pomenovanie bežných druhov rastlín a zvierat v okolí školy a domova.
    • Základné potreby rastlín a zvierat pre život (voda, svetlo, teplo, potrava).
    • Starostlivosť o rastliny (napr. pestovanie kvetu v triede).
    • Ochrana zvierat (napr. výroba kŕmidla pre vtáky).
  • Starostlivosť o našu planétu:
    • Triedenie odpadu – základy (papier, plast, sklo).
    • Šetrenie vodou a energiou v triede a doma (zhasínanie svetiel, zatváranie vodovodných kohútikov).
    • Význam čistoty a poriadku v triede a okolí.

2. ročník:

  • Zem – naša planéta:
    • Základné znalosti o Zemi ako planéte (tvar, rozdelenie na kontinenty a oceány).
    • Význam vody pre život na Zemi (kolobeh vody v prírode).

Viac na www.co2news.sk

Podobné články