Učenie prispôsobené potrebám vzdelávaných
Rozvíjanie a meranie kľúčových kompetencií vzdelávaných sa stalo aktuálnou výzvou školských systémov po celom svete. Prieskum v knižniciach a materiálov na internete ukazuje, že učitelia v praxi na Slovensku nemajú dostatok vhodných metodických materiálov. Publikované výstupy z medzinárodného projektu ERASMUS+ umožňujú vidieť ako sa na riešenie tohto problému pozerajú učitelia z Talianska, Grécka, Českej republiky a Slovenska.
Projekt ERASMUS+ Rozvoj kľúčových kompetencií dospelých prostredníctvom inovačného programu spotrebiteľského vzdelávania rozšíril ponuku vzdelávacích programov, ktoré sa zaoberajú rozvojom kľúčových kompetencií. http://www.spotrebitelinfo.sk/slovensko-vystupy/
Na základe analýzy údajov účastníkov fokusových skupín bolo vybraných desať spotrebiteľských tém, ako sú reklama, rodinný rozpočet, nákup internetom, letecká doprava, environmentálne správanie spotrebiteľov, telekomunikačné služby, či potraviny. Pre rozvoj kľúčových kompetencií boli navrhnuté spoločenské a občianske kompetencií a komunikácia v materinskom jazyku.
Vybrané témy a obsah bol najprv spracovaný formou prípadových štúdií z každodenného života spotrebiteľov. Vo vyučovacích hodinách sa uplatnil najmä konštruktivistický prístup a kooperatívne vyučovanie, aby sa žiakom umožnilo čo najviac samostatne pracovať a komunikovať.
Na hodnotenie rozvoja kľúčových kompetencií boli vytvorené nástroje, ktoré podporovali formatívne hodnotenie učiteľom a merali rozvoj kľúčových kompetencií v troch rôznych stupňoch výkonov žiakov. Na hodnotení rozvoja kľúčových kompetencií sa na konci vyučovacích hodín podieľali aj samotní žiaci, ktorí využili moderné formy sebahodnotenia. Cieľom sebahodnotenia žiakov je kritický pohľad vzdelávaných na vlastnú prácu a motivácia ich k ďalšiemu vzdelávaniu.
Program spotrebiteľského vzdelávania sa pripravuje na akreditáciu na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska môže po splnení podmienok ustanovených zákonom č. 568/2009 Z. z. uskutočňovať program spotrebiteľského vzdelávania ako akreditovaný vzdelávací program pre kontinuálne vzdelávanie učiteľov.
Mgr. Božena Stašenková, PhD.
koordinátorka projektu
Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska