Svetový deň vyučovania vonku 20.5.2021

Strom života bol na Slovensku už tradične spoluorganizátorom Svetového dňa vyučovania vonku  - Outdoor classroom day, do ktorého sa zapojilo veľké množstvo škôl - materských základných i stredných. Veľkí i malí sa tešili z toho, že môžu triedu vymeniť za učenie sa vonku. 

Neverili sme, že toľko učiteľov so svojimi triedami osloví outdoorová edukácia. To, v čo sme dúfali, sa 20. mája stalo realitou. Bol to deň, na ktorý sme sa chystali už od zimy. Postupne sme pre vás pripravili 5 súťažných outdoorových aktivít, ktoré mnohé škôlky a školy realizovali od januára. Konkrétne išlo o Topenie ľadu, Ako sa zahriať, Klíčenie, Pozorovanie počasia a Opeľovače. Z výstupov sme boli nadšení a dúfali sme, že sa zapojíte aj do Svetového dňa vyučovania vonku.  

Ďakujeme každej škole a škôlke v prvom rade za účasť a nádhernú fotodokumentáciu priebehu tejto akcie u vás. Videli sme, že ste si outdoorové činnosti užili a veríme, že z nich budete ešte dlho čerpať vy i vaši žiaci. Ste zvedaví, ako to v tento deň na Slovensku vyzeralo tam, kde sa rozhodli učiť vonku? Prečítajte si stručné opisy edukačných aktivít, možno sa v nich nájdete alebo aj inšpirujte do budúcnosti. 

ZŠ v Hurbanove, Klub Prírodovedkovia, sa vonku učili slovenský jazyk a prvouku. Prváci sa venovali básničke o mame, druháci zasa gramatike, ktorú si precvičili aj pohybovými cvičeniami.  

Stupavská ZŠ Kpt. Nálepku nám ukázala, ako sa dá vonku učiť angličtina. Ich pani učiteľka píše: „Deti (žiaci 1.ročníka) sa veľmi tešili a vraveli, že to majú ako prírodovedu v angličtine ;). Niektoré slová ako napr.  web, spider, snail, leaf & soil už vedeli a niektoré ako smooth, spiky and rough si pridali ????????. Páčilo sa im dotýkať sa stromov a porovnávať rôzne listy, ako aj hľadať kvety rôznych farieb. Dokonca našli aj ‘seeds’ na púpave.” Pridala sa aj druhácka trieda a poslali nám skvelé námety na využitie príbehu vonku. „My sme sa v tento deň vyučovania vonku rozdelili na skupiny a nakreslili obrázkovú osnovu podľa rozprávky Ako išlo vajce na vandrovku. Záverom si deti rozprávku aj zahrali. Dramatizácia ukázala, ako rozprávke deti porozumeli a zapamätali si sedem postavičiek z rozprávky a zbojníkov. Cítili sme sa šťastní a plní zážitkov z tejto skvelej hodiny vonku.” 

Žiaci zo ZŠ v Peterovciach zažili vonku športové hry, matematiku formou hry na obchod, pozorovali rastliny, tvorili z nich obrázky a zdramatizovali si v maskách aj rozprávku o kozliatkach. 

Trieda 2.A z cirkevnej spojenej školy z Dolného Kubína prežila tiež spolu vonku časť vyučovania. „Všetci plní nadšenia sme sa s pokrikom vydali preskúmať náš dvor. Cez mobilnú aplikáciu sme si určovali kvety a stromy. Zistili sme, že na našom školskom dvore vládne smrek obyčajný a smrek pichľavý a našli sme tam množstvo rastlín. Liečivých - skorocel, púpavu, sedmokrásku, hluchavku, pastiersku kapsičku. Aj jedovatú rastlinu - iskerník. Veľmi nás to bavilo. Našli sme aj pár živočíchov (slimáky, muchy, mravce, vtáky). Maľovali sme dúhu kriedami a smreky z mláky. Potom sme si boli odmerať stromy – smreky. Obvod stromu sme premenili na úsečku. Zo všetkého sme si robili zápisky. Po našom pobyte vonku sme mali ešte matematiku, kde sme zistili, že 101 cm a 95 cm obvod stromu – z ktorého sme meradlom urobili úsečku sa nedá narysovať do zošita. Tak sme rozmýšľali nad takými mierami, aby sa do zošita vošli. Zvolili sme si 10 cm a 9 cm a tvorili sme úlohy na rysovanie, porovnávanie, spájanie bodov. Dnešný deň sa nám veľmi páčil (aj keď nebol náš prvý). Určite si ho ešte zopakujeme.” 

3.A z tej istej školy zasa strávila na školskom dvore 4 vyučovacie hodiny – stihli matematiku, prírodovedu, výtvarnú aj telesnú výchovu. O skvelý námet na prepájanie predmetov sa s nami podelili: „V bylinovej záhradke sme hľadali názvy byliniek, aby sme mohli pracovať na herbári. Nachádzajú sa v názvoch prídavné mená? Veru áno, my sme ich našli naozaj dosť.” 

Aj deti zo ŠKD vo Veľkej Lehoty nelenili a vybrali sa von: „ Počas nie najlepšieho počasia, sme sa vybrali na prechádzku po mokrých cestách a riadne sa vyšantili ????.” 

V MŠ Lienka z Púchova zasa v tento deň zhotovovali hmyzie hotely, hľadali lišajníky, zahrali sa na opeľovče a spočítali všetky stromy na ich školskom dvore. „Na záver učenia boli deti odmenené medailou Svetový deň učenia vonku a šťastné, že mohli byť na čerstvom vzduchu tak dlho a zažiť nezabudnuteľné zážitky.” 

Materská škola Strelníky si vzala do prírody lupy, aby sa venovali bádateľskej aktivite – podrobnému pozorovaniu hmyzu a drobným živočíchom. Objavili muchu, pavúky, dážďovku a dokonca i ropuchu. 

ZŠ z Kremnice sa zasa rozdelila a každá z tried strávila vonku jednu vyučovaciu hodinu. Zaujala nás matematika - počítanie na chodníku alebo vyhľadanie geometrických tvarov v okolí a výpočet ich obvodu a tiež spoznávanie drevín: „Žiak má zavesený na krku zalaminovaný obrázok časti stromu (list, kôru). Žiaci pozorujú stromy a hľadajú ten svoj a následne ho ostatným predstavia.” Starší žiaci na druhom stupni vonku hľadali symetrické zobrazenia pomocou vytvorenej mriežky, na angličtine sa zahrali slovnú hru spojenú s pohybom, šiestaci, siedmaci i ôsmaci absolvovali zaujímavý behací diktát zo slovenčiny, ďalší kreslili nádherné farebné motýle v rámci výtvarnej výchovy na školský chodník. Pozorovali oblaky a naučili sa ich názvy pomocou vlastnoručne vyrobenej pomôcky, zahrali si anglickú pantomímu a vyskúšali matematické úlohy na pravdepodobnosť. Najstarší si vonku užili čítanie beletrie.  

MŠ z Čáčova sa tiež  pridali: „Naše detičky absolvovali vychádzku k miestnemu potoku, kde aktívne pozorovali hmyz a celkovo život pri vode. Následne na to sa snažili výtvarne stvárniť hmyz a živočíchy žijúce pri vode kreslením na chodník na našom školskom dvore. Deti boli z vychádzky nadšené a ešte dlho o zážitku rozprávali medzi sebou a tiež rodičom...” 

ZŠ z Hnúšte strávila vonku úžasný vyučovací deň, čo nám ukázali na nádhernom videu. Malí i veľkí vymenili triedu za školský dvor a prechádzku, kde pozorovali prírodné spoločenstvá. Počítanie s použitím prírodného materiálu, rysovanie kružníc v pohybe, skladanie sudoku, zbieranie a vytváranie obrazov z prírodnín, vyučovanie cudzieho jazyka a aj praktická výsadba kvetov na skrášlenie svojho prostredia nás celkom dostali.

Veľmi nás teší, že sa pridali aj deti zo Špeciálnej školy v Šali. „Aktivita „Deň vyučovania vonku“ nám ponúka možnosť spestriť a obohatiť bežný vyučovací deň v škole. Deti s autizmom sú veľmi citlivé na zmeny ich bežného dňa. Preto pristupujeme k organizovaniu aktivít veľmi citlivo a zvažujeme možnosti a riziká, ktoré môžu nastať. Napriek tomu sa tešíme každej novej výzve a snažíme sa deti motivovať tak, aby zmeny pocítili minimálne, vlastne skoro vôbec. V prezentácii sme zachytili aktivity, ktoré deti s autizmom zvládli s nadšením a boli pre nich prínosom.” 

Klub Vážok z Prešova napísal: „Zapojili sme sa prvýkrát do tohto Svetového dňa vyučovania vonku. Celý deň 20.5.2021 bol plný zábavy a hry vonku. Počasie nám vyšlo pekné. Deti zistili, že byť celý čas vonku je oveľa zábavnejšie ako vovnútri. Každá z aktivít okrem zábavného mala aj náučný charakter.” 

ZŠ z Rudňan strávila vonku tiež pekné dopoludnie: „Napriek nie úplne priaznivému počasiu sa zapojilo 12 tried druhého stupňa počas 3 vyučovacích hodín. Učitelia si pre žiakov pripravili veľmi zaujímavé hodiny, a tým spestrili inak klasické vyučovanie v triedach. Spomeniem napríklad chemické pokusy, prácu s mapou a kompasom, kreslenie budovy našej základnej školy, rôzne edukačné hry, ale i praktické cvičenia a iné.” 

ZŠ Pavla Križku v Kremnici nám poslali fotokoláže s rôznorodými aktivitami k matematike, prvouke, slovenskému jazyku a napríklad aj dejepisu. 

MŠ Haburská z Prešova okrem fotiek s všakovakými aktivitami ako maľovanie prstami na fóli, či prácu s listami poslala aj skvelé hudobno-rytmické video.  

„V  stanovený deň sme sa najprv vybrali k bocianiemu hniezdu, ktoré je v našej obci a ktoré pravidelne monitorujeme. Deti sa tešia z  každodenného spravodajstva, ktoré si samé monitorujú, zaznamenávajú a  vyhodnocujú. Ďalšou aktivitou bolo maľovanie kameňov, ktoré si deti nazbierali pri predchádzajúcej vychádzke pri Hornáde. Keďže je momentálne veľmi nestále počasie s veľkým odhodlaním a  záujmom vymaľovali na kamene lienočky, ktoré sme poprosili, aby nám privolali konečne teplé slniečko. Deťom sa veľmi páčila práca s farbami vonku a  už teraz sa pýtajú kedy aktivitu zopakujeme." Napísali nám z MŠ v Betlanovciach a poslali úžasné fotky.

Z materskej školy v Zemnom sme dostali množstvo fotiek a krátku správu: „Rozhodli sme sa, že sa pokúsime z prírodného materiálu (zemina, tráva, konáriky, dažďová voda) zhotoviť vtáčie hniezdo, do ktorého uložíme škrupinku z vtáčieho vajíčka. Digitálnym mikroskopom sme si zväčšili škrupinku vajíčka a vtáčieho pierka. Digitálny spektív nám zasa poslúžil na sledovanie vtákov na stromoch. Následne sme si vyrobili vtáčie masky a krídla, aby sme na vlastnej koži vyskúšali, aké to je lietať slobodne ako vták."

Všetkým vyjadrujeme naozaj veľké uznanie za snahu, nápady energiu i trpezlivosť a veríme,

Podobné články