Sú naši žiaci globálne kompetentní?

V rámci medzinárodného testovania PISA 2018 sa po prvýkrát skúmali globálne kompetencie naprieč 66 krajinami OECD. Cieľom bolo zistiť, nakoľko sú 15-roční študenti oboznámení s výzvami globálneho a medzikultúrneho charakteru a či ich vedia kriticky zhodnotiť. Ďalej sa skúmalo, či sú študenti schopní pochopiť a oceniť rôznorodé perspektívy a svetonázory, a či sú ochotní konať v prospech spoločného blahobytu a udržateľného rozvoja. Na Slovensku sa do výskumu zapojilo približne 5900 žiakov. 

Z oficiálnej tlačovej správy sa dozvieme, že slovenskí žiaci sa vo vedomostnom teste umiestnili mierne nad priemerom svojich rovesníkov z OECD krajín. Žiaci sú o témach globálneho charakteru relatívne dobre informovaní, ale často ich nie sú schopní dať do súvislostí s inými výzvami, či ich každodenným životom. Napríklad, o zmene klímy, či globálnom otepľovaní už síce počuli, no viac než 30% žiakov by tieto pojmy už nevedelo vysvetliť. Asi tretina žiakov by nevedela vysveliť ani príčiny chudoby. 

Z tlačovej správy sa ale nedozvieme, že sme dosiahli slabšie výsledky týkajúce sa globálnych postojov a že patríme ku krajinám s nízkou mierou chápania a ocenenia perspektív a svetonázorov iných. Z výsledkov tiež vyplýva, že naši žiaci majú najmenší záujem o spoznávanie iných kultúr. Skúmalo sa tiež nakoľko sa žiaci cítia byť súčasťou svetovej komunity a či cítia nejakú zodpovednosť za iných.
V tomto ukazovateli sme sa ocitli na najnižšej priečke. Pod priemerom sme sa ocitli aj v konaní v prospech spoločného blahobytu či udržateľného rozvoja. 

Top úroveň v globálnych kompetenciách dosahuje iba 3,6% žiakov.  Do rizikovej skupiny sa zaradilo 42,3% žiakov, títo žiaci dokážu samostatne vyhodnotiť len minimálne množstvo informácií. Výsledky testovania poukazujú na pretrvávajúce nerovnosti. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu upozorňuje, že vplyv socio-ekonomického zázemia na globálne kompetencie slovenských násťročných je veľmi výrazný v porovnaní s ich rovesníkmi v ostatných krajinách. Slovenskí študenti s vysokým socio-ekonomickým statusom dosiahli o približne 95 bodov vyššie skóre v porovnaní so študenti zo slabšieho socio-ekonomického zázemia. 

Tieto výsledky potvrdili to, čo sme už dlhšie tušili. V SUSTO - Sustainability Tools si nesmierne ceníme vzdelávacie počiny, ktoré okrem vedomostí pomáhajú zlepšovať aj postoje a zvyšovať zručnosti a kompetencie pre riešenie výziev udržateľnosti či klimatickej krízy. Medzi ne patria napríklad:

Tiež chceme priložiť ruku k dielu. Preto sa v posledných mesiacoch zaoberáme rozvojom multifunkčného nástroja pre podporu klimatickej angažovanosti Rizóma

(Tento článok bol pôvodne publikovaný 16. novembra 2020 na www.susto.earth)

Podobné články