Školskí ekopaparaci
S finančnou podporou Zeleného vzdelávacieho fondu realizovala Spojená škola, Školská 35, Nemecká projekt s názvom Školskí ekopaparaci. Aktivity, ktoré sme na jar 2024 začali realizovať, boli zamerané na ochranu pôvodných druhov vtákov, opeľovačov a zachovanie biodiverzity.
Aktivita č.1 Domov pre vtáky
Žiaci jednotlivých tried pomocou kladív a klincov zostavili vtáčie búdky, ktoré potom natreli náterom. S inštaláciou vtáčích búdok v okolí školy nám pomohli členovia Dobrovoľného hasičského zboru Nemecká. Okrem búdok pre sýkorky nainštalovali aj hniezda pre belorítky a lastovičky. V areáli školského dvora a átrií sme umiestnili aj kŕmidlá a napájadlá. Fotopasce budú zaznamenávať ich návštevníkov a žiaci pomocou zakúpených publikácií o živočíchoch budú môcť určovať druhy vtákov. Počas hniezdneho obdobia budú môcť z určitej vzdialenosti cez ďalekohľady zistiť obsadenosť jednotlivých vtáčích búdok.
Aktivita č.2 Hmyzí hotel
Žiaci 8.A počas jarnej brigády zostavili z paliet a rôzneho prírodného materiálu Hmyzí hotel, ktorý sme umiestnili na veľké trávnaté priestranstvo pred budovu školy. V blízkosti sme pripravili kvetinový záhon s lúčnymi a medonosnými druhmi rastlín. Náplň v podobe šišiek, konárikov, suchej trávy, machu a podobných prírodnín, priniesli žiaci a ich rodinní príslušníci, či zamestnanci školy. Tehly s otvormi a palety sme financovali z projektu. Menšie Hmyzie hotely sme dokončili v átriách na 2.stupni.
Pomocou setov na pozorovanie hmyzu a Minipríručky hmyzu môžu žiaci pozorovať a určovať druhy vyskytujúce sa v blízkom okolí školy.
V niektorých triedach 1.a 2.stupňa žiaci pozorujú vývin motýľov. Z projektu sme zabezpečili motýlie záhrady, ktoré obsahovali po 2 nádobky s húsenicami babôčky bodliakovej, zatvárateľnú sieťku, brožúrky, pipetu a krmivo.
Aktivita č.3 Výsadba
Činnosť realizovaná v átriu na 2. stupni:
Jarnej brigády sa zúčastnili rodičia, všetci žiaci školy a ich rodinní príslušníci, nepedagogickí pracovníci a hasičský zbor v Nemeckej. Realizovali sa záhradné práce.
Opticky sme rozdelili átrium na časti a to pomocou vysokých záhonov, kde boli zasadené tuje /cca 150 cm vysoké/.
Popri plote bola zrýľovaná pôda, ohraničená väčšími okruhliakmi od trávnika. Vysadené boli okrasné rastliny, byliny a ťahavé kvety. Niektoré rastliny sme zabezpečili z projektu a niektorými nám prispeli rodinný príslušníci žiakov a zamestnanci školy.
Pred každou triedou boli vyhĺbené do pôdy chodníky, do ktorých bola osadená guľatina /slúžiaca ako posed i zábavný chodník/. Guľatinu zabezpečili rodičia a bývalí žiaci školy, ktorí nám taktiež pomohli s pílením.
Každá trieda vyrobila hmyzí domček a zasadila muškáty, ktoré sme v átriu inštalovali na plot.
Pod žlebmi sme umiestnili sudy na dažďovú vodu, ktorú využívame na zavlažovanie záhonov a črepníkov.
V átriách na 2.stupni pracovali žiaci 5.A, 6.A, 7.A a 9.A.
Činnosť realizovaná pri vstupe do školy:
Vedľa schodov pri vstupe do školy žiaci 3.A a 1.A so starými rodičmi vytvorili z tehál bylinkovú špirálu. V jej blízkosti žiaci 9.A upravili trávnatú plochu. Tú im pomohol splanírovať jeden z rodičov na menšom traktore. Na túto plochu sme vysiali lúčne a medonosné kvety, čím sme vytvorili kvetinový záhon. Nižšie sme posadili orgován a drieň.
Druháci sa postarali o úpravu átria na 1.stupni a vo veľkom átriu. Pomohli im aj prváci. Štvrtáci zas vyzametali plochu za budovou školy. Zapojili sa aj žiaci so ŠVVP.
Siedmaci počas hodiny techniky zostavili kompostér, ktorý sme lokalizovali blízko jedálne školy. Pán školník do neho môže ukladať pokosenú trávu. Taktiež sme do neho vhadzovali biologický odpad z úpravy terénu počas brigády.
Pri výsadbe bola použitá zemina, drenážna vrstva, vyvýšené záhony, truhlíky, držiaky na truhlík a zeleň z projektu. Pri prácach sme použili aj projektové rýle, motyky a hrable.
V aktivite č.4 Edukačné aktivity /beseda, tvorivé dielne, príspevky
K témam projektu bol pripravený príspevok uverejnený v školskom časopise.
Tvorivé dielne sme nazvali EKO dielne a uskutočnili sa pre žiakov a ich rodinných príslušníkov vo vestibule školy. Účastníci si tak mohli prečítať z plagátov o našich projektových aktivitách a hlavne poučiť sa o ekologických témach. Na jednotlivých stanovištiach si mohli vyrobiť zaujímavé produkty. Spojenie výtvarnej výchovy s tématikou vyučovanou na biológii a prírodovede sme realizovali nasledovne:
Grafická technika – obraz včely
Modelovanie zo samoschnúcej hliny – tanierik pod šálku s motívom tráv a kvetín
Maľba na plátno - spoločná maľba vtáčika podľa predlohy
Pečiatkovanie – svet chrobákov
Modelovanie a tvarovanie z vosku – včelie pláty a sviečky, 3D darčeky
Puzzle skladanie – svet bylín
Aktivita č.5: Biológia vo výtvarnej výchove
Žiaci 5. ročníka ZŠ prostredníctvom skupinovej tvorby zhotovili priestorové modely odrážajúcich funkciu, tvar, rast, život včiel, rozmanitosť hmyzu, život a prácu mravcov. Použité boli akrylové farby, farebný papier, lepidlá, kartón, modelovacia hmota a rôzny doplnkový materiál ako napr. baliaci papier či bublinková fólia. Použitá výtvarná technika – priestorová tvorba a modelovanie.
Žiaci 6. ročníka ZŠ znázornili prírodné štruktúry, tvary, vzory rastlín a drobných živočíchov. V akom prostredí žijú a ako vyzerajú rôzne pavúky, detaily vzorov na telách chrobákov sa podarilo znázorniť farebnými perami - kresbou, maľbou fixami a kombinovanou technikou. Umenie pre viac zmyslov sme podporili použitím rôzneho materiálu pri vypĺňaní plôch.
Žiaci 7.ročníka zachytili svet motýľov, bohatú farebnosť, starnutie, zmyslové vybavenie, symbiózu s kvetmi, i mikroštruktúru krídel. Realizovaná výtvarná technika kresba farebným pastelom, farebnými perami a fixami, asambláž pre priestorové znázornenie, farebné pasparty.
Pre žiakov 8.ročníka bola pripravená problematika proporcií živočíchov a reálne zobrazenie (vtáctvo, rastliny, hmyz). Použité výtvarné techniky boli kresba fixami, ceruzami, maľba akrylom, kašírovanie z papiera, kombinovaná technika a práca s farebným papierom – vystrihovanie, lepenie.
Žiaci 9.ročníka realizovali makro a mikro pohľady na prírodu, znázornenie štruktúry listov, kvetov, dreva a iných prírodných materiálov. K výtvarnej technike maľby akrylom na plátno, koláže bola využitá aj fotografia rastlín, živočíchov, prírody.