Prírodné a školské záhrady a ich obrovský potenciál v environmetalnej výchove

Nie je nič naliehavejšieho, ako vzbudiť záujem dospelých, mladých a detí napojiť sa na prírodu.
 

My, ako lektori environmentalnej výchovy SEV Dropie sme sa vzdelávali v tomto smere v rámci kurzu Záhradnej pedagogiky, ktorý prebiehal v dvoch etapách, a to 24.-26. marca a 19.-21.mája vďaka organizácii Centrum environmentálných aktivít v Trenčíne.

Prvá časť kurzu predstavovala teoretické poznatky všeobecne o záhradách a praktické rady ako vytvoriť školskú záhradu, ktorá je bezpečná a može slúžiť dlhodobo ako učebňa. Učili sme sa plánovať záhradu aj spoznávať správne plánovacie postupy a nízkonákladové riešenia k vytvoreniu peknej  záhrady.

Na druhej časti kurzu sme sa vydali k naším susedom do Rakúska a do Česka.  Vďaka exkurzii v Tullnských záhradách sme sa mohli inšpirovať sedemdesiatimi ekologicky udržovanými prírodnými záhradami. Veľkým prínosom takýchto záhrad je, že vo filozofii zriaďovania a údržby sa záhrada vníma ako priestor pre život pre rôzne organizmy. Tieto organizmy vďaka svojím životným cyklom a pôsobeniu, prispievajú k ekologickej stabilite krajiny, resp. k fungovaniu zdravých zemských ekosystémov. U našich českých susedov sme sa pozreli do školských záhrad v Boleradiciach a v Lovčiciach na Morave. Na týchto školách majú záhradné učebne skoro pätnásť ročnú tradíciu. Táto forma výuky poskytuje príležitosť na vývoj schopností a zručností, ktoré by si deti medzi štyrmi stenami tried nemohli osvojiť. Záhradná pedagogika preto vytvára nové dimenzie a zároveň, ako sme sa dozvedeli, veľmi priaznivo vplýva aj mimo školy na rodinný život a život komunít, ktoré vďaka nej rozkvitajú.

Podobné články