Po prvom polčase - Inovačné vzdelávanie 2024

Mesiac apríl okrem Dňa Zeme je pre náš odbor environmentálnej výchovy a vzdelávania SAŽP charakteristický aj  organizovaním inovačného vzdelávania, ktoré je už stálicou nášho portfólia. Ako teda vzdelávanie dopadlo a čo si z neho odnášajú jeho absolventi?

Čo je inovačné vzdelávanie?

Cieľom inovačného vzdelávania je vo všeobecnosti prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca. Cieľom je aj uplatnenie najnovších poznatkov alebo skúseností z praxe vo výchove a vzdelávaní, čo je pri dynamicky sa vyvíjajúcej environmentálnej výchove mimoriadne dôležité.

 

Inovačné vzdelávanie v roku 2024

Po úspešných vzdelávaniach v rokoch 2022 a 2023 sme niektoré otestované riešenia zopakovali, pri niektorých sme však opäť pristúpili k organizačným zmenám:
 

  • Opäť zostávame pri realizácii vzdelávania v dvoch termínoch,  avšak rozhodli sme sa ich realizovať s väčším časovým odstupom: jarný je už za nami a jesenný nás ešte čaká. Pevne veríme, že tento krok povedie k skvalitneniu vzdelávania a najmä k jeho väčšej flexibilite.
  • Opäť sme zostali pri súvislej výučbe – vzdelávanie prebiehalo v kompaktnom bloku 5 po sebe nasledujúcich dní.
  • Vďaka podpore Žilinského samosprávneho kraja, ktorý nám pomohol so zabezpečením priestorov, sme sa mohli venovať učiteľom zo severoslovenských regiónov.
  • Vzhľadom k vzdialenosti od SEV Dropie sme operatívne zorganizovali exkurzie do nových lokalít v regióne – ZŠ Gaštanová v Žiline a komunitné centrum Žilina Záriečie.


Obsah vzdelávania

Po obsahovej stránke sa naše vzdelávanie zásadne nezmenilo, každý z lektorov urobil v rámci svojho tematického bloku iba menšie úpravy na základe skúseností a spätnej väzby z minulých rokov, štruktúra tém vzdelávania zostala rovnaká – rozčlenená do piatich tematických celkov:

  • Skúmanie (ne)udržateľného rozvoja
  • Aj učiteľ je spotrebiteľ
  • Zmena klímy alebo iný príbeh
  • A čo škola?
  • Projekty v službách envirovýchovy

Každému tematickému celku bolo venovaných 10 vzdelávacích hodín, čo umožnilo nielen teoretický výklad, ale aj praktickú demonštráciu vybraných aktivít. 20 účastníkov tak malo možnosť absolvovať vzdelávanie v tvorivej atmosfére. Dôraz sa kládol aj na možnosť účastníkov diskutovať a prinášať vlastné poznatky a pohľady na danú problematiku.

 

Ukončenie vzdelávania

Podmienkou úspešného ukončenia vzdelávania je prezentácia vlastného projektového zámeru súvisiaceho s environmentálnou výchovou. Vzhľadom k praktickému zameraniu inovačného vzdelávania sme chceli, aby aj záverečné výstupy účastníkov boli prakticky využiteľné, aby úsilie vložené do ich tvorby nevyšlo nazmar.
 

V priebehu mesiaca máj 20 pedagógov postupne odprezentuje a obháji svoje projektové zámery, čím splnia podmienky pre úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania.

 

My na odbore environmentálnej výchovy a vzdelávania SAŽP sme už medzitým spustili prípravy na realizaciu dalšieho inovačného vzdelávania na východnom Slovensku, s predpokladaným termínom realizácie koncom septembra. Ak nechcete aby vám ušli aktuálne informácie, určite sledujte Ewobox a aj našu stránku na Facebooku: Envirovýchova

 

Podobné články