Medzinárodný deň nenakupovania

Žijeme v konzumnom svete, ktorý je charakteristický nadmernou spotrebou. Výsledkom je to, že nakupujeme veľa nepotrebných vecí. Vecí, ktoré sme videli v reklame, u rodiny, známych či kolegov a ktoré, samozrejme, chceme vlastniť aj my.  A tak sa, chtiac-nechtiac stávame otrokmi túžob, nad ktorými by sme za iných okolností ani neuvažovali.

Už túto sobotu, 27. novembra, je Medzinárodný deň nenakupovania. Medzinárodný deň nenakupovania inicioval Kanaďan Ted Dave a prvýkrát sa oslavoval v roku  1992 vo Vancouveri. Práve v tento deň by sme sa mali zamyslieť nad nutnosťou nakupovania zbytočností a svoju pozornosť zamerať na veci síce neviditeľné, ale pre náš život oveľa podstatnejšie. Skúsme namiesto nakupovania radšej hľadať radosť v každodennom živote a v maličkostiach, ktoré nám prináša. Strávte deň so svojimi blízkymi, na prechádzke v prírode, čítaním knihy, či robením iných aktivít, ktoré vás bavia a napĺňajú.

Čo tak zmeniť svoje nákupné návyky a obmedziť nákupy len na nevyhnutné veci? 

V posledných rokoch sa do popredia dostáva slovné spojenie dobrovoľná skromnosť, čiže štýl života založený na kontrolovaní túžob a prianí. Naozaj potrebujem každý mesiac nový sveter, či tričko, alebo si vystačím s tým, čo mám? Musím mať model telefónu podľa najnovších trendov? Skúste si pred každým nákupom položiť otázku, či danú vec naozaj potrebujete alebo iba chcete naplniť svoju túžbu, ktorá vám prinesie krátkodobé potešenie a o niekoľko dní budete túžiť po ďalšej veci.

Nákupné zoznamy používali už naši starí rodičia. Týka sa to hlavne nákupu potravín. Urobte si revíziu zásob, premyslite „jedálniček“ a spíšte si nákupný zoznam. Skúste v supermarkete odolať lákavým obalom a akciám, nakupujte presne podľa zoznamu.

Reklama je všade okolo nás. Nové veci častokrát nakupujeme hlavne pod vplyvom dobre premyslenej reklamy, ktorá nás zasiahne na citlivom mieste. Ak viete, že ťažko odolávate pokušeniu, snažte sa mu vyhnúť (nepozerajte reklamy v TV, odhláste sa z „newslettrov“, zrušte doručovanie katalógov k vám domov).

Prekonávajte svoje túžby a hľadajte alternatívy. Povedzte si, že si mesiac nekúpite žiadne oblečenie, prípadne si s kamarátmi zorganizujete výmenu oblečenia tzv. swap. Dajte na Vianoce vlastnoručne vyrobené darčeky. Vyrobte si vlastnú kozmetiku. Namiesto kúpy nových kníh zájdite do knižnice. V niektorých mestách dokonca fungujú aj špecializované knižnice vecí, kde si môžete požičať hodnotnejšie veci, či spotrebiče do domácnosti.

Nakupovanie = odpad

Konzum a nadmerná spotreba so sebou prinášajú mnohé negatívna. Jedným z nich je tvorba zbytočného množstva odpadu. Odpadu, ktorý vzniká počas ťažby, výroby, dopravy a hlavne spotreby. Odpadu, ktorý by vôbec nemusel vzniknúť. Ak vás zaujíma, ako predchádzať vzniku odpadu, chcete získať praktické tipy a máte radi výzvy zapojte sa do nového online projektu Slovenskej agentúry životného prostredia (SAŽP) – Zatoč s odpadom.

V rámci projektu predstavíme počas 10 mesiacov 10 rôznych výziev, ktoré spája spoločný cieľ - zamyslieť sa nad odpadom, naštartovať seba, ale aj okolie k pozitívnym zmenám. Výzvy sa týkajú rôznych oblastí nášho života (komunálny odpad, plytvanie jedlom a potravinami, elektroodpad, oblečenie a rýchla móda, kozmetika a jej obsah, jednorazové igelitové tašky, nápojové obaly, papierové výrobky, obehová ekonomika, environmentálne vhodné darčeky). Aktuálnu tému výzvy pre daný mesiac zverejníme vždy v prvý deň v mesiaci, pridať sa môže úplne každý bez obmedzenia. Ak chce byť účastník výzvy zapojený aj do súťaže, musí splniť minimálne jednu výzvu v priebehu 10 mesiacov. Úspešné zvládnutie výzvy budú účastníci dokladovať fotkou, článkom alebo inými údajmi podľa zadania. Motiváciou k zapojeniu do výzvy budú okrem získania nových vedomostí aj vecné ceny, napríklad fotoaparát, smart hodinky či feratový set. Ak chce však záujemca vyhrať niektorú z týchto hodnotných cien, musí splniť počas trvania kampane minimálne tri výzvy.

Pre zapojenie sa do súťaže je potrebná registrácia na webovej stránke súťaže.

Podobné články