Inovačné vzdelávanie – po piatykrát úspešne za nami

Inovačné vzdelávanie je už neoddeliteľnou súčasťou našej ponuky, napriek tomu sa však jeho piata realizácia nezaobišla bez noviniek – najvýznamnejšou bolo pridanie jesenného termínu a lokalizovanie vzdelávania do metropoly východného Slovenska – Košíc. Ako teda vzdelávanie prebiehalo a čo si z neho odniesli jeho absolventi?

 

Čo je inovačné vzdelávanie?

Inovačné vzdelávanie je významným prostriedkom profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov, ktorého cieľom je vo všeobecnosti prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pedagogickej praxe. Cieľom je aj uplatnenie najnovších poznatkov alebo skúseností z praxe vo výchove a vzdelávaní, čo je pri dynamicky sa vyvíjajúcej environmentálnej výchove mimoriadne dôležité.

Jeseň v Košiciach
 

Táto forma vzdelávania je už na základe získaných skúseností a dostupných prostriedkov pomerne ustálená. Zostali sme verní súvislej výučbe – vzdelávanie prebiehalo v kompaktnom bloku 5 po sebe nasledujúcich dní. Opäť sme pokračovali v spolupráci so samosprávnymi krajmi – tentoraz Košickým.

Po obsahovej stránke sa naše vzdelávanie zásadne nezmenilo, každý lektor urobil v rámci svojho tematického bloku iba menšie úpravy na základe skúseností a spätnej väzby z minulých rokov; štruktúra tém vzdelávania zostala rovnaká – rozčlenená do piatich tematických celkov skúmajúcich:

   - (ne)Udržateľný rozvoj našej spoločnosti,

   - rolu učiteľa ako spotrebiteľa,

   - zmenu klímy a jej blízke aj vzdialenejšie dôsledky,

  -  rolu školy v udržateľnom rozvoji,

  -  projekty v službách envirovýchovy.

Každému tematickému celku bolo venovaných 10 vzdelávacích hodín, čo umožnilo nielen teoretický výklad, ale aj praktickú demonštráciu vybraných aktivít. 20 účastníkov tak malo možnosť absolvovať vzdelávanie v tvorivej atmosfére. Dôraz sa kládol aj na možnosť účastníkov diskutovať a prinášať vlastné poznatky a pohľady na danú problematiku.

Exkurzie

Pevnou súčasťou vzdelávania zostali aj exkurzie, ktoré vhodne dopĺňali poznatky a kompetencie nadobudnuté v rámci vzdelávania.

V rámci dňa venovaného téme zmeny  klímy sme vyrazili do novootvoreného Klímaparku v Kysaku, ktorý sa Košický samosprávny kraj (KSK) snaží postupne vybudovať tak, aby mohol slúžiť vzdelávaniu detí z celého kraja. V praxi sme si mohli vyskúšať aj moderné prostriedky pre zážitkovú výučbu, pripomenuli sme si však aj to, že tie samy o sebe nestačia, a bez vzdelaného a motivovaného pedagogického personálu by to nebolo ono.

Veľa času sme venovali aj problematike odpadu, preto sme zavítali aj do prevádzky spoločnosti KOSIT, ktorá sa zaoberá likvidáciou a energetickým zhodnocovaním odpadu, aby sme získali hmatateľnejšiu predstavu, ako to s odpadom, jeho produkciou a likvidáciou reálne vyzerá.

ver a poďakovanie

Podmienkou úspešného ukončenia vzdelávania je prezentácia vlastného projektového zámeru súvisiaceho s environmentálnou výchovou. Vzhľadom k praktickému zameraniu inovačného vzdelávania sme chceli, aby aj záverečné výstupy účastníkov boli prakticky využiteľné, aby úsilie vložené do ich tvorby nevyšlo nazmar.

 V priebehu decembra 19 pedagógov postupne odprezentuje a obháji svoje projektové zámery, čím splnia podmienky na úspešné absolvovanie inovačného vzdelávania.

V neposlednom rade by sme sa účastníkom vzdelávania radi poďakovali za prejavenú dôveru a najmä súčinnosť, vďaka ktorej prebehlo vzdelávanie úspešne a bez väčších komplikácií.

Veľká vďaka patrí aj naším partnerom z KSK, ktorí nám pre vzdelávanie zabezpečili priestory a účastníkov, Klímaparku Kysak a KOSIT-u za podnetné exkurzie.

A čo rok 2025?

Aj v roku 2025 plánujeme pokračovať v poskytovaní inovačného vzdelávania, a preto sa budeme po piatich rokoch opäť uchádzať o oprávnenie vydávané Ministerstvom školstva SR. Minimálne jedno vzdelávanie by sa malo uskutočniť v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom (BSK), realizácia druhého vzdelávania je v riešení tak isto, ako aj konkrétne termíny konania vzdelávaní.

Podobné články