EVOškola - nový prístup k EVVO vzdelávaniu

Kľúčové nástroje modernizácie samospráv Slovenska.

Samosprávu môžeme voľne charakterizovať ako spolunažívanie v území a spoločné zdieľanie územia a činností opierajúc sa o spoločné hodnoty, etické princípy, efektívnu komunikáciu - vzdelávanie s vášňou a súdržnosť a odolnosť v období krízy.

Samospráva je prienik množín vzdelávanie, správa územia, ekonomika a kvalita života. Preto vnímame veľmi dôležitú rolu vzdelávania ako jednou z našich kľúčových činností v oblasti spoločenskej zodpovednosti - podpora a spolupráca so školami v oblasti environmentálnej výchovy a obehového hospodárstva.

Od roku 2019 v spolupracujeme s externými partnermi komunikujeme s UMR a samosprávami a výsledkom našej spolupráce a priorít v území je vlastný vzdelávací koncept informálneho vzdelávania s presahom do formálneho -  "EVOškolaR".

„EVOškolaR sa opiera o tri piliere:

1. Návrat ku koreňom - vytváranie dobrých podmienok pre absolventov škôl pre zotrvanie v pôvodnom regióne a podpora remesiel.

2. Zdravý život = Zmeníme školu… - "Environmentálna výchova vedie žiakov a študentov ku komplexnému pochopeniu vzájomného vzťahu človeka k životnému prostrediu. Rozvíja pochopenie nevyhnutného prechodu k udržateľnému rozvoju spoločnosti v zmysle obehového hospodárstva, ktorý umožňuje sledovať a uvedomovať si dynamicky sa vyvíjajúce vzťahy medzi človekom a prostredím. Vzájomné prepájanie ekologických, ekonomických a sociálnych aspektov spoločnosti. Našim mentorom je p. Renáta Černá zo Základnej školy Kpt. Jána Nálepku v Stupave.

3. Emocionálny aspekt vzdelávania - Škola hrou: "Neučíme deti robiť veci správne (to už vedia :)) ) ale vytvárať správne veci."


Prostredníctvom interaktívnych aktivít približujeme zaujímavým a hravým spôsobom environmentálne témy a procesy obehového hospodárstva. Vysvetľujeme žiakom význam environmentálneho vedomia  a s tým spojené ich uvedomelé konanie smerom k udržateľnému rozvoju na merateľných výstupoch, k zlepšeniu stavu životného prostredia a k zabezpečeniu harmonizácie vzťahu prírody a človeka ako jej súčasti.

Upozorňujeme na dôležitosť environmentálnej výchovy. Komplexný rozvoj osobnosti žiaka staviame na zhode jeho osobných a spoločenských hodnôt, ktorá sa opiera o jeho schopnosť samostatne chápať, analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a životným prostredím, v ktorom pôsobí.

Prostredníctvom poznania zákonov, ktorými sa riadi život na Zemi - nemáme Zemeguľu "B", pomáhame im poznať a chápať vzťahom človeka k prostrediu prierezovo v rôznych oblastiach.

Náš cieľ je:

1. aby rozumeli súvislostiam medzi lokálnymi a globálnymi problémami,

2. aby poznali vlastnú mieru zodpovednosti vo vzťahu k prostrediu, 

3. aby sa stabilizovali fyzicky a mentálne v prítomnom okamžiku a osvojené zručnosti vedeli preniesť do praktického života.

Pripravujeme a rozvíjame ďalšie súvisiace témy v spolupráci s externými partnermi a zástupcami akademickej pôdy ako napríklad STU BA a VUT Brno alebo náš partner z prostredia VaV - technologický HUB EVECO Brno.

https://www.evecobrno.cz/aktuality/projekt-obehove-hospodarstvi-na-zs-stupava

Verím, že koncept blokového vzdelávania v našej „EVOškole“, bude pilotným modelom a príkladom nie len pre našich partnerov a spolupracujúce školy, ale aj pre každého, komu záleží na kvalitnom vzdelávacom programe pre našu budúcu generáciu.

Spracoval: Ing. Gabriela Lukáčová a tím „EVOškolaR"

 

Podobné články