ENVIROPROJEKT 2022 – „Svet nezmeníš, skús zmeniť seba a svoj pohľad na okolie“

ENVIROPROJEKT 2022 – „Svet nezmeníš, skús zmeniť seba a svoj pohľad na okolie“ je názov rozvojového projektu financovaného Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, prostredníctvom ktorého chce naša škola revitalizovať školskú záhradu a využiť potenciál areálu školy nielen ako exteriérovej učebne prírodovedných predmetov, ale zároveň aj ako oddychovej zóny pre žiakov.

V areáli našej školy sme zavŕšili našu spoluúčasť na rozvojom projekte Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Svet nezmeníš, skús zmeniť seba a svoj pohľad na okolie“. Prioritnou témou projektu bolo „Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy - prevencia povodní a sucha, dažďové záhrady, zelené steny“. Prostredníctvom tohto projektu dobudovala naša škola školskú záhradu - vytvorením dažďovej záhrady, vybudovaním exteriérovej zelenej steny, vyvýšených záhonov, kompostoviska, a osadením vtáčích búdok a meteorologickej stanice. Množstvo zaujímavých aktivít a prezentácii mali našich žiakov nielen pobaviť, ale hlavne názorne pochopiť udržateľné hospodárenie s vodou v boji proti klimatickým zmenám a naučiť sa zároveň niečo nové o ekologickom správaní sa, pomoci prírode a o biodiverzite v našom okolí. Za realizáciu ďakujeme vedeniu, učiteľom a žiakom Základnej školy Čaklov, pracovníkom Tripolitany – Krajského múzea v Prešove (Archeopark Hanušovce), a miestnemu záhradnému centru NARNIA.

Rozvojový projekt  „ENVIROPROJEKT 2022“ financovaný z MŠVVaŠ SR

Názov projektu :       „Svet nezmeníš, skús zmeniť seba a svoj pohľad na okolie“

Téma:                         „Predchádzanie dôsledkov zmeny klímy - prevencia povodní a sucha, dažďové záhrady, zelené steny“

Cieľom projektu a uvedenej témy bolo revitalizovať školskú záhradu - vytvorením dažďovej záhrady, vybudovaním exteriérovej zelenej steny, vyvýšených záhonov, kompostoviska, vtáčích búdok a meteorologickej stanice. Realizáciou týchto exteriérových aktivít tak pomôcť žiakom názorne pochopiť udržateľné hospodárenie s vodou v boji proti klimatickým zmenám - a naučiť ich zároveň niečo nové o ekologickom správaní sa, pomoci prírode a o biodiverzite v našom okolí. Škola sa tak stáva miestom, v ktorom sa žiaci budú viesť k zodpovednému správaniu k životnému prostrediu a zároveň miestom, kde sa podporuje pestrosť voľne žijúcich druhov živočíchov a rastlín, ekologická rovnováha a udržateľnosť.

Realizácia aktivít:

Dažďová záhrada

V súvislosti s globálnym otepľovaním, ktoré má za následok klimatické zmeny, sme sa začali zaujímať o udržateľné hospodárenie s vodou. Zistili sme, že medzi časté prejavy zmien v krajine patrí najmä dlhotrvajúce sucho a povodne, pričom tieto výkyvy môžeme zmierniť jednoduchým a prirodzeným spôsobom. Akým? Vytvorením priehlbiny, ktorá je určená na zber dažďovej vody z pevných plôch: v našom prípade zo strechy našej školy. Voda tak prirodzene vsiakne do podložia a nedochádza k zbytočnému odvodňovaniu krajiny .

A práve to je dôvod, prečo sme vybudovali v areály našej školy dažďovú záhradu a nahradili tak nevyužitý, zatrávnený priestor. Žiaci sa naučili nielen praktickým zručnostiam pri budovaní záhrady, ale aj správnym postupom pri osádzaní rastlín a významu jednotlivých druhov rastlín pre svoje okolie.

Zelená stena

Zelené steny zvlhčujú prostredie a pomáhajú vytvárať biotop pre ďalšie organizmy, ako sú chrobáky, motýle či drobné vtáctvo. Rovnako zlepšujú mikroklimatické podmienky a tepelné pomery a pozitívne vplývajú na psychiku človeka. Ide aj o vizuálnu stránku, ktorá predstavuje stále nový a živý originál.

Založením vertikálnej záhrady, ktorá bude po vyrastení z estetického hľadiska skrášľovať vzhľad fasády budovy našej školy, doplnila naša škola chýbajúce rastlinstvo v tejto časti záhrady a čiastočne tak bráni nadmernému prehrievaniu tejto časti budovy.

Názorne tak žiakom pomáhame pochopiť, že funkcia zelene je nenahraditeľná. Ochladzuje klímu, zachytáva a naspäť odparuje množstvo vody. „Na molekulu prijatého oxidu uhličitého a molekulu vydaného kyslíka totiž vyparí rastlina až niekoľko stoviek molekúl vodnej pary. Keby sa slnečná energia nespotrebovala na výpar vody, uvoľnila by sa ako zjavné teplo. Aj pri tejto časti školskej záhrady sa žiaci naučili, aké dôležité je správne hospodárenie s vodou, ekologická rovnováha a biodiverzita. Pre zalievanie zelenej steny používame výlučne dažďovú vodu zachytenú zo strechy.

Kompostovisko

Umiestnením kompostoviska umožní naša škola žiakom otestovať si reálne spracovanie bioodpadu, a to spôsobom, ktorý je šetrný k prírode. Žiaci budú pozorovať premeny v prírode, naučia sa ako pracovať s bioodpadom a aký je pre nás užitočný kompost, ktorý si vieme jednoducho sami vyrobiť. Kompost následne využijeme pri revitalizáciách rastlín vo vyvýšených záhonoch, zelenej stene či v dažďovej záhrade.

Vyvýšené záhony

Našu úžitkovú záhradu sme rozšírili aj o vyvýšené záhony, zamerané na pestovanie zeleniny podľa vlastného výberu. Do týchto záhonov sa použije aj kompost z bioodpadu, ktorý má za cieľ udržať vlahu. Aj vďaka týmto záhonom môžu žiaci spoznávať rastlinky priamo vo svojej záhradke. Od samotného sadenia sadeníc rastlín až po zber vlastnej úrody sa budú učiť celému procesu priamo v prírode pred svojou školou. Zážitkovým učením počas celého roka budú spoznávať a prakticky realizovať  starostlivosť o rastliny, rozpoznávať  zeleninu, získavať hodnotné sociálne zručnosti, zapájať sa do tímovej práce a spoznávať zdravý životný štýl. Pre zalievanie zelenej steny používame výlučne dažďovú vodu zachytenú zo strechy. Aj v tomto prípade si žiaci vedia názorne predviesť ekologické hospodárenie a šetrenie vodou.

Výsadba rastlín

Areál školy sa rozzelená. Vysadili sme dohodnutý počet drevín a rastlín v dažďovej záhrade a zelenej stene. Mnohé z nich majú svoju jedinečnosť v rámci širšieho okolia.  Ich koreňová sústava prispeje k zadržiavaniu vody, upevňovaniu pôdy a tiež zlepší mikroklímu okolia. Pred výsadbou sme si urobili prehľad o vhodných druhoch a ich prínose pre akumuláciu vody. S odborníkmi z Tripolitana – Kaštieľ a archeopark Hanušovce nad Topľou, ako aj so záhradným centrom NARNIA sme sa zároveň poradili o ich najvhodnejšom rozmiestnení. Dažďovú záhradu a zelenú stenu tak zdobia rastliny ako – kosatec sibírsky, puškvorec obyčajný, mäta vodná, zimozeleň, brečtan popínavý, či vŕba rakytová a previslá.

Dažďovú vodu využívame aj na polievanie liečivých bylín v bylinkovej špirále, ktoré sa budú prakticky využívať na prípravu čajov, nátierok i jedál. Žiaci sa tak naučia rôzne liečivé účinky byliniek, to na aké ochorenia sa používajú, ako správne sa zbierajú, a ako sa o ne treba starať.

Vtáčie búdky

Naša škola je v krásnom zelenom prostredí, kde máme možnosť pozorovať veľa vtákov a hlavne dážďovníky. Osadením vtáčích búdok sme zabezpečili pre vtáctvo vhodné podmienky na hniezdenie, úkryt, rozmnožovanie, využijeme tým biologickú ochranu pred škodcami a podporíme biodiverzitu vtákov v okolí našej školy.

Meteorologická stanica

Spoločne so žiakmi osadila naša škola v areály meteorologickú stanicu, pomocou ktorej žiaci sledujú nielen teplotu či vlhkosť prostredia, ale merajú aj množstvo zrážok, ktoré v našom okolí spadli. Zistené poznatky tak môžu aplikovať a použiť pri analýze dôsledkov, ktoré prináša zmena klímy.

Beseda s Tripolitanou (RNDr. Peter Pjenčák)

Biodiverzita v našom okolí bola hlavnou témou besedy, ktorú sme na našej škole realizovali v spolupráci s organizáciou Tripolitana. S odborníkom RNDr. Petrom Pjenčákom sme rozprávali o živočíchoch, rastlinách a hubách ktoré sa vyskytujú v okolí našej obce. Témou boli aj vtáky - predovšetkým dážďovník obyčajný, ktorý na jar zahniezdi práve na budove našej školy. Žiakom sme tak poskytli ďalšie informácie o vtáctve v meste, jeho význame, funkcii a ochrane. Budeme s nimi na jar pozorovať prílet dážďovníkov, ich život, výchovu mláďat, a takto sa snažiť v deťoch vypestovať pocit zodpovednosti za prírodu i prostredie, v ktorom žijeme.

Mapovanie rastlín v okolí našej školy

So žiakmi sme zmapovali najčastejšie sa vyskytujúce rastliny v okolí našej školy. Z drevín sa tu nachádzajú hlavne borovice, brezy a smutné vŕby. Z okrasných drevín sú to hlavne tuje, a z úžitkových – jablone a hrušky.

Pre zlepšenie diverzity a boji so suchom sme v okolí dažďovej záhrady nasadili hlbokokoreniace dreviny zadržiavajúce vlahu – vŕby rakytové, ale aj rastlinky ako Telekia ozdobná či ľalia zlatohlavá. Najčastejším zástupcom spomedzi rastlín sa v okolí našej školy nachádza púpava lekárska, nevädza poľná, ďatelina lúčna, rebríček obyčajný a pod.. V okolí potoka – prevažne lopúch väčší, iskerník prudký či tomka voňavá alebo metlica trstnatá. Poznatky o rastlinách žiaci využili a naďalej môžu využiť hlavne v predmetoch prírodoveda, prvouka na I. stupni, a na II. stupni biológia, geografia.

V konečnom dôsledku tak postupne vytvárame z areálu našej školy prostredie plné biodiverzity, ktoré slúži nielen okrase a oddychu, ale ktoré zároveň poskytuje úžitok a priestor pre vzdelávanie.

Podobné články