Enviroprojekt 2021: Školský ovocný sad

Projekt „Školský ovocný sad“ sme realizovali v rámci rozvojového projektu „Enviroprojekt 2021“ na tému : Zdravé životné prostredie v škole.

Cieľom projektu bolo vybudovanie školského ovocného sadu určeného pre vzdelávanie a vysadenie nového vegetačného porastu. Hlavnou súčasťou projektu bola výsadba, následná každoročná sezónna starostlivosť o ovocné stromy a kríky a vytvorenie vhodného prostredia pre užitočný hmyz v školskom ovocnom sade. Vďaka novovybudovanému školskému ovocnému sadu umožníme žiakom vzdelávať sa v exteriéri hravou formou, prostredníctvom zážitkov a pocitov, prispejeme  k načerpaniu novej energie žiakom, učiteľom i rodičom.

Cieľovou skupinou sú žiaci, učitelia i vychovávatelia Základnej školy Klokočov.

V spolupráci s Obecným úradom v Klokočove sme upravili svahovitý terén. Žiaci si pripravili návrhy a modelové štúdie školského ovocného sadu na vyučovacích hodinách Techniky i Biológie. V spolupráci s miestnymi záhradníkmi a ovocinármi sme vybrali ovocné stromy a kríky vhodné do našich klimatických podmienok.

Po úprave terénu,  odburinení, vykopaní jám a nenesení substrátu sme pristúpili k samotnej výsadbe  ovocných stromčekov a kríkov. Na výsadbe sa aktívne podieľali žiaci II. stupňa v rámci predmetu Technika pod vedením našich šikovných pedagógov i pána školníka. Žiaci nižších ročníkov stromčeky a kríky zalievali a pomáhali k stromčekom upevňovať oporné drevené kolíky. Pán školník každý stromček obalil pletivom, aby sme zamedzili obhrýzaniu zverou. Všetci zapojení si overili nielen svoje praktické zručnosti, ale aj zmysel pre zodpovednosť a tímovú prácu. Na hodinách Techniky žiaci vyrábali „domčeky pre hmyz“ a „vtáčie búdky“ , ktoré skrášlili náš  školský ovocný sad. Na hodinách Prírodovedných aplikácií a Biológie, žiaci pripravovali návrhy odborného obsahu do náučnej tabule. Súčasťou projektu bolo vybudovanie vlastného zavlažovania na zachytávanie dažďovej vody zo strechy telocvične do nádrže.

Vďaka nášmu ovocnému sadu žiaci získavajú nielen nové vedomosti a zručnosti zážitkovou formou, ale nadobudnú zároveň praktické pracovné návyky, kladný vzťah k prírode a prírodnému kultúrnemu dedičstvu, prehĺbia si vzájomné sociálne vzťahy, posilnia zdravý životný štýl konzumáciou plodov zo sadu. V rámci výučby sa snažíme o výnimočné prepojenie medzipredmetových vzťahov cez viaceré predmety.

Projekt „Školský ovocný sad“  je výbornou prírodnou učebňou na prepojenie teórie s praxou a oddychu s prácou.

Projekt bol spolufinancovaný z pridelených zdrojov MŠVVaŠ SR.

Podobné články