Druhý život odpadu

Študenti predmetu energia Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine zrealizovali súťažno-vzdelávacie environmentálne podujatie Druhý život odpadu pre I. stupeň ZŠ J. Kronera v Martine.   

 Problém likvidácie odpadu je v živote spoločnosti nielen aktuálny, ale každým dňom sa jeho udržateľné riešenie stáva naliehavejším. Vštepovať vzťah k ochrane a zodpovednosti voči životnému prostrediu je nutné od útleho veku v rodine i škole.

   Naša škola zareagovala na environmentálnu výzvu MŠVVaŠ SR Enviroprojekt 2021  a v rámci projektu  Druhý život odpadu sme sa zaviazali  realizovať aktivity zamerané na vzdelávanie v oblasti zhodnotenia odpadov, vybudovať kompostovisko v areáli školy a umiestniť v interiéri školy vermikompostéry, vďaka ktorým budeme recyklovať časť bioodpadu. 

 Organizačne najnáročnejším cieľom projektu bol envirodeň Druhý život odpadu, ktorý sme s našimi študentmi pripravili a realizovali pre I. stupeň ZŠ J. Kronera v Martine dňa 28.9.2021.  Na príprave a realizácii podujatia sa podieľali piati učitelia energie, chémie, biológie a 60 žiakov gymnázia a približne 100 detí so svojimi učiteľmi ZŠ. Študenti predmetu energia Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine pripravili  pre deti 16 súťažno-vzdelávacích aktivít:

  1. Zázračné kompostovisko
  2. Klamár oheň - aktivita zameraná na spaľovanie - malý podiel tuhého zvyšku, množstvo skleníkových a zdraviu škodlivých látok v ovzduší.
  3. Separovanie zábavne
  4. Čo dýchame - aktivita zameraná na emisie, problémy vyplývajúce zo spaľovania uhlia, zadymovanie, možnosti riešenia.
  5. Experti na vodu - ako funguje čistiareň odpadových vôd.
  6. Hra na dobu rozkladovú - aktivita zameraná na dĺžku rozkladu odpadov rôzneho druhu v prírode.
  7. Teplo z polí - o možnostiach využívania poľnohospodárskych odpadov v regióne, poznatky o biomase ako obnoviteľnom zdroji.
  8. Čáry-máry-fuk - o minimalizovaní odpadov  domácnosti.
  9. Čo (ne)potrebujeme k životu - billboardy, letáky, jednorazový riad a pod.
  10. Malí návrhári - kreatívna tvorba použiteľných vecí z odpadu.
  11. Kam s nimi? - poznávanie kombinovaných materiálov a ich separovanie.
  12. Vyznáme sa v značkách - poznávanie značiek na obaloch.
  13. Som nebezpečný? - aktivita o nebezpečných odpadoch, ich pôvode, druhoch rizík, značky, likvidácia a nakladanie s nimi.
  14. Doba plastová - prečo používame plasty, plasty v životnom prostredí, nakladanie s odpadmi.
  15. Ako sa čistí voda v prírode? - práca s materiálmi, ktoré zohrávajú úlohu pri filtrácii vody  v prírode.
  16. Čo sa vyrába z recyklátu 

   Päť až šesťčlenné tímy absolvovali formou rovesníckeho vzdelávania aktivity na jednotlivých stanovištiach a za svoje poznatky a zručnosti získavali body. Gymnazisti pristupovali k príprave stanovíšť veľmi tvorivo, zodpovedne a počas podujatia komunikovali s deťmi s veľkým nasadením. Deti pracovali s radosťou a súťaživo. 

   “Podľa usmievavých tvárí sa akcia deťom páčila a odniesli si veľa nových vedomostí. Veríme, že sme v nich  zasiali semienko, vďaka ktorému sa budú aj ony zaujímať o našu planétu a  dajú druhý život odpadu”, vyjadrila sa jedna zo študentiek. 

   Príprava a organizácia podujatia v čase meniacich sa protipandemických opatrení zo dňa na deň nebola vôbec jednoduchá. Septembrový termín akcie bol skutočne výzvou, veď popri príprave aktivít bolo treba normálne učiť, komunikácia s tvorcami aktivít bola neraz dištančne. Našťastie s dištančnými formami práce máme už bohaté skúsenosti… Napriek počiatočným rozpakom, či vôbec bude môcť byť hromadné školské podujatie, sa workshop na Kronerke vydaril. Deti sa tešili, krásne spolupracovali, vytvorili nádhernú pracovnú atmosféru a naši študenti sú o skúsenosť bohatší. A nielen o skúsenosť. Každý tím detí mal svojho sprievodcu z radov gymnazistov, vznikli tak aj kamarátstva „malých a veľkých“.

Podobné články