Bylinkový raj

 

Názov projektu: Bylinkový raj

Projektový zámer je realizovaný s finančnou podporou Zeleného vzdelávacieho fondu 4/2022 formou dotácie z Environmentálneho fondu.

Organizácia: Základná škola, Ústredie 976, 023 22  Klokočov

     Základná škola sa zapojila do environmentálneho projektu, ktorého cieľom bolo vybudovanie bylinkovej školskej záhrady. V bylinkovej záhrade si žiaci formou zážitkového učenia overovali teoretické vedomosti i praktické činnosti, ako sú vzhľad, vysádzanie a pestovanie bylín, ich rozmnožovanie, sušenie i používanie. Na prilákanie viacerých druhov hmyzu i väčšieho počtu opeľovačov i dravcov z ríše hmyzu, žiaci osadili do bylinkovej záhrady domček pre hmyz. Do záhrady boli osadené lavičky pre relax a oddych nielen pre žiakov a zamestnancov školy, ale aj rodičov, detí MŠ i CVČ.

     V rámci projektu sa realizovali rôzne aktivity. Najskôr žiaci v skupinách pripravovali návrhy bylinkovej záhrady v areáli školskej záhrady. Najlepší návrh sa vybral a ocenil. Potom prebiehali terénne  práce v spolupráci s miestnymi podnikateľmi. Keď bol terén upravený, osadili sme bylinkové záhony a lavičky. Žiaci na hodinách Techniky a Informatiky vytvorili menovky pre jednotlivé druhy bylín, ktoré sa použili ako informačné tabule k záhonom. Na hodinách Techniky, Biológie  i v rámci záujmových útvarov, žiaci zbierali liečivé bylinky. Učiteľ zoznámil žiakov nielen so slovenským názvoslovím ale i latinskými názvami bylín, hovoril o ich použití, spôsobe sušenia i uskladnenia. Ďalšou aktivitou bola príprava zdravých bylinkových čajov počas veľkej prestávky v „Čajovom bufete“. Bylinkové čaje ochutené medom žiakom veľmi chutili a zvlášť  v zimných mrazivých mesiacoch.  Na hodinách Prírodovedných aplikácií a Biológie žiaci tvorili Bylinkové herbáre. Najskôr sa oboznámili s dôležitými pravidlami a postupmi tvorby herbára, potom lisovali rastlinky a vyhľadávali k ním podstatné informácie. Najkrajšie Bylinkové herbáre boli ocenené. Keďže žiaci mali veľa rôznych nasušených rastliniek, vytvorili si z nich leporela, ktoré sa využívajú vo vyučovacom procese ako učebná pomôcka spoločne s Bylinkovým herbárom.

     Environmentálna výchova je súčasťou rôznych vyučovacích predmetov, najmä prírodovedných a techniky. Formou rôznych aktivít sme podporili výchovu k ochrane a tvorbe životného prostredia už od školského vedu.  Projektom sme prispeli k lepšiemu chápaniu nielen teórie, ale i k pochopeniu toho, že človek je súčasťou prírody a prostredia v ktorom žije a nie je možné ho od tohto  prostredia oddeliť.

Podobné články