Apidomček - včelí hotel
V roku 2023 sa naša škola uchádzala o podporu zo Zeleného vzdelávacieho fondu formou dotácie z Environmentálneho fondu. Náš projekt zameraný na podporu ochrany opeľovačov a to založením včelích úľov v podobe Apidomčeka bol vyhodnotený ako úspešný. Apidomček je malý drevený príbytok, v ktorom sú umiestnené včelie úle. Predstavuje inovatívne spojenie medzi tradičným včelárstvom a moderným trendom v oblasti relaxácie a zdravotnej prevencie.
Projekt sme postupne realizovali pod odborným vedením pedagogických zamestnancov školy a to od terénnych úprav, osadenia betónových dlaždíc a následne domčeka, cez výsadbu ovocných stromčekov a trvaliek až po konečnú úpravu terénu.
Väčšinu prác na realizácii projektu sme vykonali svojpomocne v rámci odborného výcviku žiakov. Žiaci tak okrem toho, že sa naučili chápať význam a dôležitosť ochrany životného prostredia, získali aj odborné znalosti a zručnosti.
Práce na projekte sme začali uskutočňovať v decembri 2023. Žiaci na odbornom výcviku vykonali výkopové a zemné práce na prípravu podkladovej plochy na umiestnenie domčeka. Následne po uložení podkladovej fólie na takto pripravenú plochu, žiaci pod odborným dozorom vyučujúceho pristúpili k jej spevneniu a to navozením kameniva a uložením obrubníkov.
V apríli 2024 bola externým dodávateľom vykonaná dodávka a montáž domčeka. Náter domčeka zrealizovali žiaci a pedagogickí pracovníci školy. Súbežne prebiehali na odbornom výcviku práce na výrobe lôžka z obstaraného reziva.
Výsadba ovocných stromov a medonosných rastlín prebiehala v rámci aktivít usporiadaných pri príležitosti Dňa Zeme. Zároveň boli vysiata lúka zmesou medonosných kvetov.
Na záver boli úle osadené včelstvami, ktoré potrebujú zosilnieť tak, aby prví „klienti“ účinky apiterapie mohliť pocítiť už v mesiacoch apríl - máj 2025.
Projekt je zameraný na rozvoj environmentálnej činnosti žiakov školy s cieľom získať osobnostné, vedomostné a odborné spôsobilosti, ktoré sú potrebné na to, aby sa stali adaptabilnou a integrovanou súčasťou spoločnosti. Aktivity, ktoré boli realizované, priniesli aj hmatateľné výsledky, čím sa zvýšilo pôsobenie na žiakov, aby pochopili význam a dôležitosť ochrany životného prostredia a tým sa podieľali na udržateľnom rozvoji aj v budúcnosti.