Ako chutí remeslo?

AKO CHUTÍ REMESLO? Je názov nášho úspešného rozvojového projektu, ktorý bol financovaný MŠVVaŠ SR ako ENVIROPROJEKT 2022/23. 

Hlavným cieľom nášho projektu bolo vzbudiť u detí záujem o remeslo, objaviť jeho krásu, priviesť jednoduchú remeselnú tvorbu priamo k deťom, vyhľadať informácie o remeslách, oboznámiť sa s našimi tradíciami, kultúrnym dedičstvom v našom blízkom okolí, navštíviť múzeum ľudovej kultúry a v neposlednom rade si remeslo aj vyskúšať.

 

Ľudové remeslá sú od nepamäti súčasťou života ľudí. Remeslá sú naše národné a kultúrne dedičstvo a mali by sa prenášať z generácie na generáciu. Naša škola leží v mestskej časti Dolného Kubína-Kňažej. Orava je bohatá na množstvo podôb tradičnej ľudovej kultúry. Najznámejšími remeslami na Orave v minulosti boli: hrnčiarstvo, rezbárstvo, tkáčstvo, pltníctvo, kožušníctvo, drotárstvo, zvonkárstvo a ľudové staviteľstvo. Preto sme sa rozhodli venovať pozornosť tejto téme a osvojiť si niektoré z týchto remesiel.

Žiaci jednotlivých ročníkov plnili nasledujúce aktivity. Jenotlivé remeslá sme sa snažili čo najviac prepojiť s prírodným prostredím a školskou záhradou.

  • Prváci mali aktivitu pod názvom: Bolo raz jedno jabĺčko krásne - táto aktivita ukrýva v sebe ovocinárstvo. Úlohou žiakov bolo zistiť, čo najviac o ovocinárstve a o pôvodnom druhu pestovanej jablone. Venovali sa spracovaniu jablka, vyskúšali si výrobu sušených plátkov z jabĺčka, výrobu jablkovej šťavy a jablčného octu.
  • Druháci sa venovali bylinkárstvu, aktivita mala názov: Bylinky starých mám - žiaci spoznávali bylinky, zisťovali na čo sa používajú, ako sa pestujú a čo sa z nich dá vyrobiť. Praktickú časť tejto aktivity predstavovalo sadenie byliniek a výrobu voňavých levanduľových vrecúšok, prípravu tinktúry z nechtíka aj ochutnávku bylinkových čajov. Bylinky potrebujú vhodných opeľovačov, preto sme zakúpili sadu motýľov, o ktoré sa žiaci starali od húseničky až po vyliahnutie motýľa. Tie sme potom vypustili do školskej záhrady.
  • Tretiaci sa venovali: Medovníčkohraniu aktivita bola zameraná na vzácne remeslo medovnikárstvo. Upiekli si medovníčky, navrhli vzory na vyzdobenie medovníkov a zdobenie si aj vyskúšali. Keďže na medovničky potrebujeme med, ďalším remeslom bolo včelárstvo.
  • Štvrtáci boli: Na výzvedách v úli u včely Ely - v rámci tejto aktivity sa naučili čo najviac o včelárstve a brtníctve. Stretli sa s miestnou včelárkou, vyskúšali si tvorbu sviečok zo včelieho vosku a voskových medzistienok.
  • Piataci mali: Šikovné ručičky - uplietli košíčky.  Žiaci sa venovali košikárstvu, učili sa pliesť košíčky z papiera či pedigu.
  • Šiestaci spoznávali: Príbeh hrnčiaraosvojili si prácu hrnčiara cez výrobu jednoduchých misiek, džbánov a hrnčekov z keramickej hliny, navrhovali námety na vyzdobenie predmetov.
  • Siedmaci sa venovali tkáčstvu ako: Učeň a tovariš v tkáčskom cechu - pre žiakov sme zakúpili jednoduché tkáčske stroje, na ktorých si vyskúšali utkať krátky koberček. Spoznávali tiež Modrobiely svet - oboznámili sa s históriou a technikou modrotlače, zúčastnili sa exkurzie v dielni modrotlače. 
  • Ôsmaci mali aktivitu: Nie je šperk ako šperk.spoznávali tradičné šperkárstvo, ale pokúsili sa toto remeslo modernizovať a vytvárali šperky zo živice. Šperk dozdobili prírodným materiálom. 
  • Deviataci: Objavovali čaro dreva - táto aktivita spájala remeslá, týkajúce sa opracovania dreva. Žiaci vyrobili kŕmitka pre vtáčiky, či hmyzie domčeky, napríklad aj pre včely samotárky.  

Podobné články